ma di wo do vr za zo
 
 
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
9
 
10
 
11
 
12
 
13
 
14
 
15
 
16
 
17
 
18
 
19
 
20
 
21
 
22
 
23
 
24
 
25
 
26
 
27
 
28
 
29
 
30
 
31
 
 
 

Scene Change – International Exchange Programme

workshop
11—13.09.2023

Na een succesvolle pilot in 2022 werken Het TheaterFestival Vlaanderen (HTF), het Nederlands Theaterfestival (NTF) en Battersea Arts Centre (BAC, Londen) samen aan SCENE CHANGE: een internationaal uitwisselingsprogramma op drie festivals in de nazomer van 2023.

Tijdens de Horizon Showcase op het Edinburgh Fringe Festival (w/c 22 aug), het Nederlands Theater Festival (8-10 sept) en Het Theater Festival (11-13 sept) nodigen we zes performance makers uit die samenkomen om de voorstellingen op de festivals te zien en te reflecteren, hun eigen artistieke praktijken en werkomstandigheden te delen, actuele internationale thema’s en trends in performance te bespreken en uiteindelijk je ideeën en observaties te delen.

Het programma wil zes kunstenaars de kans geven een dialoog aan te gaan over artistieke en sociale thema’s over nationale grenzen heen, hun netwerken te verbreden en hun artistieke praktijk uit te breiden. We nodigen hen ook uit om hun kritische reflecties en perspectief als kunstenaar op onze drie festivalprogramma’s en de positie die zij innemen in een bredere internationale kunst-ecologie te delen.

Jennifer Jackson is een Latinx Anglo-Boliviaanse theatermaker, bewegingsregisseur/choreograaf en performer. Haar werk onderzoekt hoe vrouwen en meisjes hun lichaam gebruiken en de complexiteit van het leven tussen culturen. Aan de basis van al haar werk ligt het onderzoek naar de manier waarop ruimte en macht nauw met elkaar verbonden zijn. Haar praktijk omvat theater, dans, live kunst en de spanning van een sportspektakel. Haar veelgeprezen werk ENDURANCE stond op de shortlist van het prestigieuze Theatertreffen Stueckmarkt van de Berliner Festpiele 2022. Momenteel is ze een Barbican Centre Open Lab Artist, waar ze een nieuw werk ontwikkelt, WRESTLELADSWRESTLE, gebaseerd op haar tienercarrière als Brits kampioen judo.

• Krishna Istha is een in Londen gevestigde performancekunstenaar, theatermaker, komiek en scenarioschrijver. Hen maakt sociaal bewuste, vormdrukkende werken over taboe of ondervertegenwoordigde ervaringen van gender, ras en seksuele politiek. Momenteel schrijft hen aan Sex Education Netflix (seizoen 4). Meer recent was hen een Barbican Centre Open Lab kunstenaar (2021-22) en een Arts Admin Bursary Artist (2020-21). Hen was een van de twee shortlist schrijvers voor de SKY Arts & Royal Society of Literature Writers Awards onder screenwriting (2022), en werd Runner-Up op Screenshot (2021) – een wedstrijd voor komedie schrijver-performers gehost door Sister Pictures en South of the River Pictures.

• Toni Blackwell studeerde in 2021 af bij Theater in Educatie aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Haar werk is provocerend, educatief en gaat over maatschappelijke thema’s die haar persoonlijk aangaan. Met haar eigen ervaringen als uitgangspunt geeft ze haar performers agency om materiaal te creëren vanuit hun eigen visie. Toni geeft op verschillende plaatsen les en was assistent-regisseur bij het veelgeprezen toneelstuk The Story of Travis. In 2022 is Toni onderscheiden met “De Troffel”, de jaarlijkse aanmoedigingsprijs van The Dutch Festival Cement.

Meysam Kisomi is een acteur en theatermaker uit Teheran, Iran. Hij begon met acteren in Iran toen hij 15 jaar oud was in theater en korte films. Momenteel woont hij in Amsterdam. Zijn migratie gaf hem een uniek perspectief op de verschillende levens die we leiden, van culturele verschillen tot die met betrekking tot mensenrechten. Het kunnen praten over deze kwesties heeft zijn werk als verhalenverteller aangewakkerd. Sindsdien heeft hij zich ook toegelegd op het maken van theater, met optredens op het internationale Storytelling Festival Amsterdam, het Amsterdam Fringe Festival en het Oerol Festival.

Mira Bryssinck studeerde in 2016 af aan het KASK in Gent. Ze maakte een eerste theatervoorstelling UTOPIA (met mensen met een dubbele diagnoseproblematiek verbonden aan ontmoetingscentrum Villa Voortman) die onder andere speelde in Theater Aan Zee en in Frascati in Amsterdam. In 2018 maakte ze LETTER, een voorstelling voor HETGEVOLG in Turnhout. Haar eerste solovoorstelling Glory Box maakte ze in 2019 onder compagnie cecilia. Mira speelde de hoofdrol in de veelbesproken televisieserie Tytgat Chocolat, die in Cannes de Prix Europa en de Diversity Award won. Daarnaast was Mira eerste laureaat voor de Karen Vernimmen Prijs (2019) en de Vocatio Beurs (2020). Mira maakte deel uit van de Montignards (2021) en speelde in de voorstellingen De gemene God of het megalomane minderwaardigheidscomplex van Tine Van Aerschot en Fanny van Het Scheldeoffensief, De Roovers en Theaterstap. Dit jaar sprak Mira op Het TheaterFestival de State of the Youth. Mira maakt deel uit van het collectief Par Hasard, dat ze mede oprichtte en waarmee ze de voorstellingen A Pair Of Socks en ZET U maakte. Momenteel werkt ze binnen Par Hasard aan het gloednieuwe project Malinconinco

Joshua Serafin is een multidisciplinaire kunstenaar die dans, performance, beeldende kunst en choreografie combineert. Hen is geboren in de Filippijnen en woont momenteel in Brussel. Hen is ook huisartiest van Viernulvier van seizoen 2023-2027. Hen is opgeleid in dans in de Filippijnen, Hong Kong en PARTS in Brussel. Hen heeft ook haar bachelor en master Beeldende Kunst in KASK in Gent afgerond. Hen werk gaat over vragen over identiteit, transmigratie, queer politiek en representatie, staten van zijn en manieren om het lichaam te bewonen. Hen kosmologie van werken creëert nieuwe vormen van rituelen en belichaming, gebaseerd op queer ecologieën. Serafins werk als maker, performer en danser is recentelijk internationaal geprezen, aangezien die hun werk actief toont en tourt in de hedendaagse kunstscènes van Europa en op festivals in Oost-Azië. Of hen nu optreedt op het podium, in het museum of via video en fotografie, Serafins artistieke proces is een intens sociologisch exorcisme van de Filippijnse identiteit met hybriditeit van de westerse ideologieën; het uitpakken van het historische geweld van haar feodale hedendaagse samenleving en haar ontmenselijkende normaliteit.

• Bij de start van het culturele jaar presenteert het Nederlands Theaterfestival een rijk geschakeerd palet aan juryselecties van de meest indrukwekkende producties uit het afgelopen seizoen. Daarmee brengt het publieksgroepen, genres en stromingen samen. Daarnaast wil het een katalysator zijn van verandering in het Nederlandse theaterveld. NTF gelooft in impact door interactie: tussen verhalen, genres, geschiedenissen en toekomstvisies, toeschouwers, theatermakers en generaties. Polyfonie is het uitgangspunt: vele perspectieven vormen ons programma. Deze meerstemmigheid komt terug op alle niveaus van onze festivalactiviteiten: in de dialoog met publiek en professionals.

Battersea Arts Centre is een thuis voor radicale artistieke ideeën. Het gelooft in de kracht van performance en collectieve verbeelding om positieve verandering teweeg te brengen. BAC biedt gastvrije en inclusieve ruimtes waar gemeenschappen, artiesten en publiek elkaar kunnen ontmoeten en creatief kunnen zijn. BAC geeft mensen de middelen om artistieke ideeën te ontwikkelen die gedurfd en onconventioneel zijn, en streeft ernaar om toegankelijkheid centraal te stellen bij alles wat we doen. BAC is ’s werelds eerste Relaxed Venue. Het streeft naar toegankelijkheid en inclusiviteit in al onze activiteiten. De meeste shows in BAC zijn nu beschikbaar op een Pay What You Can basis, als onderdeel van haar voortdurende inzet om nieuwe manieren te vinden om barrières voor betrokkenheid te slechten. BAC is een van de organisaties achter de Horizon Showcase tijdens het Edinburgh Fringe Festival.

financed by Fonds Podiumkunsten / Performing Arts Fund NL

Deze activiteit is niet publiek toegankelijk.