ma di wo do vr za zo
 
 
 
 
 
 
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
9
 
10
 
11
 
 
 
14
 
15
 
16
 
 
 
19
 
20
 
21
 
22
 
23
 
24
 
25
 
26
 
27
 
28
 
29
 
30
 
31
 
 
 
 
 
 

Let’s Go Outside: Dancing Beyond the Institution

lecture
26.02.2024

De institutionalisering van dans in academische omgevingen heeft een afrekening met genre, toegankelijkheid, esthetiek en geschiedenis afgedwongen als een daad van verbeelding, op zijn minst. Deze lezing richt zich op de manieren waarop dans zich verzet tegen inperking door instellingen en hoe verbeelding werkt als een vorm van studie. Met een beroep op de retoriek van de dans als protest, als erotische demonstratie van mogelijkheden en als manifestatie van een buitensporige stijl, vragen we ons samen af op welke manieren de dans buiten de steigers van de linguïstiek komt, om manieren te demonstreren om in relatie te staan tot autoriteit en tegelijkertijd in een andere richting te bewegen. Afrofuturisme zou ons een manier kunnen tonen …

• Thomas F. DeFrantz is directeur van SLIPPAGE, een groep uit Chicago die opkomende technologie in live performance toepassingen onderzoekt. DeFrantz gelooft in ons gedeelde vermogen om het beter te doen en de creatieve geest in te zetten voor een collectief goed dat antiracistisch, proto-feministisch en queer affirmatief is. Creatieve projecten zijn onder andere Queer Theory! An Academic Travesty in opdracht van het Theater Offensive of Boston en het Flynn Center for the Arts; fastDANCEpast, gemaakt voor het Detroit Institute for the Arts; reVERSE-gesture-reVIEW in opdracht van het Nasher Museum in reactie op het werk van Kara Walker. Het huidige project is re-OrientationS, een verkenning van concepten van queer fenomenologie. 

DeFrantz is voorzitter van de werkgroep Black Performance Theory en van het Collegium for African Diaspora Dance, een groeiend consortium van 325 onderzoekers die zich toeleggen op het discursief onderzoeken van zwarte danspraktijken. DeFrantz wordt vaak gevraagd als consultant voor dansprogramma's over de hele wereld en heeft kunstenaars en docenten geholpen opnieuw na te denken over hoe critical studies helemaal de grondslag zijn voor de ontwikkeling van een volledig geëngageerde kunstenaar. 

DeFrantz was ook voorzitter van het Program in Women’s and Gender Studies aan het MIT, en van de focus Physical Imagination aan het MIT, van de afdeling African and African American Studies aan Duke en voorzitter van de Society of Dance History Scholars. DeFrantz trad op als consultant voor het Smithsonian Museum of African American Life and Culture en leverde een concept en voice-over voor een permanente installatie over Black Social Dance die in 2016 in het museum werd geopend.

DUUR: 60 min.
TALEN: Engels
Presented by
Kaaitheater WIELS P.A.R.T.S.