ma di wo do vr za zo
 
 
 
 
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
9
 
10
 
11
 
 
 
14
 
 
 
 
18
 
19
 
 
 
22
 
 
24
 
25
 
26
 
27
 
 
 
 
 

AFGELAST: <proces voorlopig zonder titel>

17—19.12.2020

Opgelet: deze voorstelling is afgelast om de verspreiding van het nieuwe coronavirus tegen te gaan. 

Het Brusselse open kunstenhuis Globe Aroma verwelkomt kunstenaars en cultuurliefhebbers met een achtergrond als nieuwkomer, vluchteling of asielzoeker. Ze gaan dit seizoen een samenwerking aan met performancemaker Ahilan Ratnamohan, die onderzoek doet naar manieren van samenwerken met niet-performers – in het bijzonder met behulp van voetbal en taaltraining. In september 2020 starten Ahilan en een groep performers een traject waarvan de richting nu nog niet bepaald is. In december nemen ze je mee naar het punt van het proces we ze op dat moment staan. 

Hij zegt: ‘Door de lockdown was het onmogelijk om ons gezamenlijke proces – sowieso al een precair gegeven – in gang te zetten. De ruimte die dit bracht liet ons nadenken over hoe we ons steevast in de institutionalisering van het westerse theater laten dwingen. Hoe kunnen we deze keer een proces presenteren, in plaats van een af eindproduct?'

• Ahilan Ratnamohan is een Australiër van Sri Lankaanse-Tamil afkomst die naar Europa kwam om een voetbalcarrière uit te bouwen. Toen dat geen succes werd, besloot hij zijn ervaringen in te zetten om theatervoorstellingen te maken. Het Kaaitheater is een vaste partner voor de theatervoorstellingen van Globe Aroma, en presenteerde al Underneath Which Rivers Flow van Jozef Wouters, Capsaicin van Michiel Soete, De Brievenschrijver van Simon Allemeersch, en Landscape Orchestra van Niko Hafkenscheid, Hedvig Biong en Pablo Castilla.

‘Our collaboration has been precarised due to the lockdown. We haven't been able to start a community process – a precarious phenomenon in itself – as wished. This has given us a chance to reflect on how the structures in the arts industry push us to invariably conform to the presentation of a product in the institution of Western theatre. How will we present the process instead? – AHILAN RATNAMOHAN

supported by Kangouroe-BXL