Moving in Concert
‘Plasticity, in the wide sense of the word, means the possession of a structure weak enough to yield to an influence, but strong enough not to yield all at once. Organic matter, especially nervous tissue, seems endowed with a very extraordinary degree of plasticity of this sort...’ – William James
In Moving in Concert creëert Mette Ingvartsen een universum waarin mensen, technologie en organische materie een abstract geheel in beweging vormen. Geïnspireerd door de manier waarop het digitale onze zintuigen prikkelt, zoekt de voorstelling naar een poëzie van plasticiteit, abstractie en verbeelding.
Prangende vragen over vandaag vormen de leidraad voor Ingvartsen en negen dansers. Hoe kunnen we technologie begrijpen als iets dat actief blijft in ons lichaam, zelfs wanneer alle apparaten uitstaan? Hoe beïnvloedt de alomtegenwoordigheid van technologie de plasticiteit van onze hersenen? En hoe kunnen lichamen bewegen en hun collectiviteit organiseren op een plastische manier?
Via licht, schaduw en reflectie openen de dansers een betoverend landschap waarin je als toeschouwer mag binnenstappen. Abstracte beweging, lichtsculpturen en intense kleurschakeringen tonen choreografie als een proces waarbij vormen en patronen de ervaring van ruimte, lichamen en dingen bepalen.
• De Deense danseres en choreografe Mette Ingvartsen studeerde af aan PARTS in 2004, en was artist-in-residence in het Kaaitheater voor de periode 2013-2016. Ze maakte verschillende thematische cycli, o.m. rond ecologie (The Artificial Nature Project) en seksualiteit (The Red Pieces). Moving in Concert opent een nieuw onderzoeksproject rond technologie.
'Moving in concert' introduceert een nieuw soort zintuiglijk theater op maat van een hoogtechnologische wereld. - De Standaard
Deze voorstelling zit dicht op de lichtheid waarmee zoveel mensen omgaan met technologie. - Etcetera
Un travail plastique, visuel et sonore d’un grand raffinement, brouillant souvent nos propres sens. - pzazz.theater
concept & choreography Mette Ingvartsen | performers Bruno Freire, Elias Girod, Gemma Higginbotham, Dolores Hulan, Jacob Ingram-Dodd, Anni Koskinen, Calixto Neto, Norbert Pape, Manon Santkin | replacements Hanna Hedman, Armin Hokmi, Thomas Birzan | sound design Peter Lenaerts | light design Minna Tiikkainen | costume design Jennifer Defays | set design Mette Ingvartsen & Minna Tiikkainen | dramaturgy Bojana Cvejić | technical director Hans Meijer | assistant choreography Christine De Smedt | assistants production Manon Haase & Joey Ng | fascia training Anja Röttgerkamp | sound technician Filip Vilhelmsson | company management Kerstin Schroth | production Great Investment vzw | supported by the Fondation d’entreprise Hermès within the framework of the New Settings Program | co-production Kaaitheater, NEXT festival/Kunstencentrum BUDA, Festival d’Automne, Les Spectacles vivants – Centre Pompidou, Dansehallerne, HAU Hebbel am Ufer, PACT Zollverein, International Theater Amsterdam, Theater Rotterdam, Les Hivernales – CDCN | with the support of Kustenwerkplaats Pianofabriek & STUK Arts Center | funded by The Flemish Authorities & The Danish Arts Council
Wil je jouw beleving delen? Welkom bij LET’S TALK (ABOUT DANCE)! Een moderator reikt jou en een kleine groep toeschouwers kapstokken aan om je kijk op dans te delen. Wat heb je gezien en wat betekende dat voor jou?
> 4/10, na de voorstelling, in het Kaaicafé, in het Engels