Quartett
Een salon voor de Franse Revolutie, een bunker na de Derde Wereldoorlog. Terwijl de wereld op het punt staat in te storten, voeren een man en een vrouw een vlijmscherpe dialoog – gebaseerd op een bijtende tekst van Heiner Müller. De confrontatie tussen de twee is ook een confrontatie tussen de macht van woorden en de dreiging van beweging. Welke verschijningsvormen kan communicatie aannemen? Frank Vercruyssen van tg STAN en Cynthia Loemij van Rosas delen de scène en graven naar de essentie van de relatie tussen woord en beweging. Zij maakten Quartett in 1999 samen met Jolente en Anne Teresa De Keersmaker, op de gelijknamige tekst van Müller uit 1980. De Duitse theatermaker – die zich op zijn beurt liet inspireren door Les liaisons dangereuses (1782) van Choderlos de Laclos – verweefde thema’s als de inherente wreedheid van de mens en de manier waarop relaties doorgaans uitlopen in het verslaan van 'de ander’, tot een krachtige dialoog.
Na 20 jaar opnieuw te zien in het Kaaitheater!
"Quartett heeft iets verhevens én iets heel rauws" - een gesprek met Cynthia Loemij en Frank Vercruyssen (MMM)
The text is about much more than the power dynamic between a man and a woman - an interview with Cynthia Loemij en Frank Vercruyssen (Bruzz)
concept Anne Teresa De Keersmaeker, Jolente De Keersmaeker, Cynthia Loemij, Frank Vercruyssen | text Heiner Müller, Quartett | performed by Cynthia Loemij, Frank Vercruyssen | set & lighting design Herman Sorgeloos, Thomas Walgrave | costumes An D’Huys | production tg STAN, Rosas | co-production 1999 Kaaitheater | co-production 2019 De Munt/La Monnaie | premiere 4/03/1999, Kaaitheater | Rosas is supported by the Flemish Community
Inleidingen een half uur vóór de aanvang van de voorstellingen door Lodie Kardouss (in het Engels)