Weiblicher Akt 6 - Vanuit lokaste
Wij vrouwen
De Franse filosoof René Girard meent dat we nooit rechtstreeks vanuit onszelf handelen, maar altijd naar heersende modellen die in verschillende culturen aanwezig zijn. Maatschappij Discordia kijkt naar de Oedipusmythe vanuit het perspectief van Oedipus’ moeder, Iokaste. Als reactie op het Orakel van Delphi, dat voorspeld had dat het kind de vader zou vermoorden, liet ze haar zoon met doorboorde voeten achter in een bos.
Volgens de mythe is Oedipus de man die zijn vader vermoordde en met zijn moeder sliep. Freud benoemt Oedipus als dader. Maar volgens Girard is hij slachtoffer. Naar welk model handelde Iokaste? Wat maakte dat zij als vrouw in die tijd zo’n gruwelijke beslissing nam? Naar welke modellen handelen vrouwen in onze tijd? En wie garandeert ons dat diegene die we met zonden beladen en wegsturen, de ‘zondebok’ die vroeger de woestijn werd ingestuurd, niet na 100 meter rechtsomkeert maakt en een heerlijk leven leidt in een naburig dorp? Of terugkomt om zich te wreken?
Weiblicher Akt is een serie voorstellingen van Maatschappij Discordia vanuit vrouwelijk perspectief. Naast teksten van Girard en Freud wordt er in de voorstelling materiaal van Susan Sontag, Martha Graham, Shakespeare, Marguerite Yourcenar en Elfride Jelinek gebruikt.
#bignames
van en met Annette Kouwenhoven, Maureen Teeuwen, Miranda Prein & Jan Joris Lamers | choreografie Patrice Kennedy | productie Maatschappij Discordia (Amsterdam)