Into The Big World
Encyclopedische blik
In Into the Big World verkennen we een wereld waarin alles kan worden geobserveerd, benoemd, gecatalogiseerd en gedomesticeerd. We ontmoeten verschillende soorten, subsoorten, families, geslachten en taxonomieën en bestuderen alle planten op het eiland Jamaica, de 24 soorten krab in de Rode Zee en de hermafrodiete waterplant die ook bekend staat als waterlelie. Geleidelijk wordt onze kennis echter complexer, aangezien de wereld zich niet langer presenteert als een stabiele eenheid, maar als een systeem waar alles met alles verbonden is.
Into the Big World ziet het achttiende-eeuwse encyclopedische project als de basis van de moderniteit. Een project waarin de wereld werd gezien als een geheel dat moest worden veroverd en in kaart gebracht in al zijn aspecten; een tijd waarin afstand werd genomen van de duistere dogma's van religie en autocratie en waarin men zocht naar het licht van kennis, positieve wetenschappen en democratie. Waar heeft dit wereldbeeld ons gebracht? Kunnen we de wereld nog vatten in een encyclopedische blik? En kunnen we ons nog wel de rol van observator aanmeten wanneer we zelf verantwoordelijk zijn voor de transformatie van de wereld?
• De Belgisch-Duitse kunstenaar David Weber Krebs onderzoekt en experimenteert met verschillende kunstvormen en in variërende contexten de verwachtingen en percepties van het publiek. Zo voerde hij twee jaar geleden in het Kaaitheater i.s.m. studenten van het Rits een ezel ten tonele in de voorstelling Balthazar.
concept, direction, text David Weber-Krebs | performance Katja Dreyer, Noha Ramadan | light design Jan Fedinger | prologue & room tones Peter Lenaerts | dramaturgy Jonas Rutgeerts | dramaturgy and research Marie Urban | stage Lotte Betting | advice Lars Kwakkenbos | production Daria Bubalo | design publication Stéphanie Desmadryl | management Ingrid Vranken | distribution Bold | With special thanks to Amsterdams Funds for the Arts, Anne Breure, Niki Hadikoesoemo, Maximilian Haas, Sandra van der Hel, Olivier De Laveleye, Jan-Philipp Possmann, Jean-Baptiste Van Zeebroeck, Fridolin Weber-Krebs, Emily Wiliams | production Infinite Endings | co-production Kaaitheater, STUK (Leuven) wp Zimmer (Antwerpen) | support Vlaamse Overheid, Kunstenwerkplaats Pianofabriek (Brussel), BUDA (Kortrijk)