ma di wo do vr za zo
 
 
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
9
 
10
 
11
 
12
 
13
 
14
 
15
 
16
 
17
 
18
 
19
 
20
 
21
 
22
 
23
 
24
 
25
 
26
 
27
 
28
 
29
 
30
 
31
 
 
 

VIOLET

dans
15—16.11.2013

Wervelstorm

In VIOLET keert Meg Stuart terug naar beweging als de eerste drijfveer van haar werk en paart zij abstractie aan het persoonlijke in een alchemie van zintuigen. Een ensemble van vijf dansers begeeft zich op een trip van ruim een uur door een mentaal landschap. De muzikant Brendan Dougherty begeleidt de stroom van gebeurtenissen live op elektronische instrumenten en percussie. VIOLET is een wervelstorm, waarvan de energie zowel de dans als de verbeelding oppookt.

• De Amerikaans-Brusselse choreografe Meg Stuart is een sleutelfiguur in de hedendaagse dans. Haar voorstellingen leunen sterk aan bij beeldende kunst en theater. Het zijn ‘fysieke sculpturen’ die in gebaar en beweging een intens beeld tekenen van een broze ‘condition humaine’. Haar werk toert uitgebreid in theaters wereldwijd, maar was bijvoorbeeld ook te zien op Documenta X (1997) in Kassel en Manifesta7 (2008) in Bolzano. Recente producties waren het op een opzwepende score van (klassieke) muziek drijvende, navrant-hilarische Built to Last (2012) of de dansperformance the fault lines (2010, getoond in Performatik 2013). VIOLET ging in première in 2011 in Essen (Duitsland) en stond in de zomer van dat jaar op het festival van Avignon en het seizoen daarop in het Kaaitheater. Meg Stuart is sedert jaar en dag huisartieste van het Kaaitheater.

Soul Food : waar haalt Meg Stuart haar inspiratie ?

‘Wanneer ik aan een nieuw werk begin, vertrek ik van een paar woorden die ik om en om keer en van alle kanten bekijk. Ik maak er associaties  bij, link ze aan beelden. Die woorden houden verband met vragen die me bezighouden, dingen die ik wil verkennen.’ Dat schreef Meg Stuart in het boek Are we here yet?, waarin ze reflecteert op haar eigen praktijk in dialoog met Jeroen Peeters. Journaliste Anna Luyten polst bij Meg naar haar inspiratiebronnen. Tijdens het interview geniet u van een lekkere hap en nadien duikt u welgezind de voorstelling in.

‘Tsunami Stuart. La dernière pièce de Meg Stuart embarque danseurs et spectateurs dans
l’acceptation extrême d’une immersion dans les puissances déchaînées du monde.’ – Mouvement

‘In her performance, VIOLET, Stuart once again ventures into the unknown. She has banished the social-emotional issues that have coloured her previous pieces in order to concentrate on the kinetic and the abstract. Over and above a theatrical event, Violet is an intense sensorial experience for the audience. (...) The sensation is simultaneously startling, liberating and harrowing for spectators and performers alike. As usual with Stuart’s work, indifference is not an option.’ - The Bulletin

choreography Meg Stuart | created with Alexander Baczynski-Jenkins, Varinia Canto Vila, Adam Linder, Kotomi Nishiwaki, Roger Sala Reyner | performed by Marcio Kerber Canabarro, Varinia Canto Vila, Renan Martins de Oliveira, Kotomi Nishiwaki, Roger Sala Reyner | live music Brendan Dougherty | dramaturgy Myriam Van Imschoot | scenography Janina Audick | light design Jan Maertens | costumes Nina Kroschinske | technical director Oliver Houttekiet | sound technician Richard König | light technician Jan Maertens | stagehand Pierre Willems | production manager Eline Verzelen | tour manager Annabel Heyse | assistant scenography Julia Kneusels | assistant costumes Nina Witkiewicz | assistant production Mira Moschallski | thanks to Ulrike Bodammer, Eric Andrew Green, Claudia Hill, Leyla Postalcioglu, Anna-Luise Recke, Annegret Riediger, Jozef Wouters | production Damaged Goods | co-production Kaaitheater (Brussels), PACT Zollverein (Essen), Festival d'Avignon (Avignon), Festival d'Automne à Paris (Paris), Les Spectacles vivants - Centre Pompidou (Paris) La Bâtie-Festival de Genève (Geneva) | in collaboration with RADIALSYSTEM V and Uferstudios (Berlin) | with special support of Hauptstadtkulturfonds (Berlin) | Meg Stuart & Damaged Goods are supported by the Flemish authorities and the Flemish Community Commission