ma di wo do vr za zo
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
9
 
10
 
11
 
12
 
13
 
14
 
15
 
16
 
17
 
18
 
19
 
20
 
21
 
22
 
23
 
24
 
25
 
26
 
27
 
28
 
29
 
30
 
31
 
 
 
 
 

À bras-le-corps

dans
01—02.04.2014

Heftig, snel en virtuoos 

In 1992 richten twee jonge dansers, Boris Charmatz en Dimitri Chamblas, hun eigen productiehuis op, de Association edna. Ze kennen mekaar van de befaamde École de danse van de Opera van Parijs, hebben elk apart al bij verschillende choreografen gedanst en samen bij Régine Chopinot. Een jaar later debuteren ze met À bras-le-corps. In 1998 staan ze ermee in de Kaaistudio’s. 

De Association edna evolueert al snel tot een werkplek, een laboratorium. Charmatz ontwikkelt er quasi al zijn werk en ontpopt zich tot een toonaangevend, radicaal choreograaf. In 2009 wordt Charmatz directeur van het Centre chorégraphique national de Rennes et de Bretagne. Hij doopt het om tot Musée de la danse, géén museum, maar een nieuw soort van ‘publieke ruimte, voor en door de dans’. In het voorbije seizoen was Charmatz met zijn Musée een van de hoofdgasten van Performatik 2013. En danste hij samen met Anne Teresa De Keersmaeker in Partita 2.

En nu, twintig jaar na de creatie, presenteren we opnieuw À bras-le-corps, samen met een ander vroeg werk van Charmatz, Aatt enen tionon, dat nog nauwelijks te zien was in België.

À bras-le-corps

Het publiek neemt plaats in een rechthoek. Een ‘boksring’. De ene danser zit op een stoel, de andere ligt op grond. De eerste aanzetten zijn traag, sculpturaal, dan barsten de dansers los in een erg fysieke, heftige, snelle en virtuoze choreografie, af en toe doorsneden door momenten van totale duisternis waarin u flarden Paganini hoort . Met À bras-le-corps laten Charmatz en Chamblas de klassieke danstaal achter zich en banen ze zich een eigen weg in het avontuur van de moderne dans. 

Aatt enen tionon

In Aatt enen tionon (spreek uit 'Attention') zet Charmatz zijn drie dansers op een metalen toren, elk op één verdieping, kleine plateaus van waar ze mekaar niet kunnen zien, laat staan aanraken. Weg zijn de verworven zekerheden. De dansers zijn naakt, op een T-shirt na. Hun bewegingen worden niet ondersteund door muziek maar door een stem. Het publiek loopt om de toren heen en verkent de dans vanuit alle mogelijke gezichtshoeken. Een radicaal stuk bewegingstheater!

À bras-le-corps (1993)
choreography Dimitri Chamblas and Boris Charmatz | dancers Dimitri Chamblas and Boris Charmatz | light Renaud Lapperousaz| light technician Yves Godin | music Paganini, Caprici n°1, 10 and 16; Itzhak Perlman, violin; Emi Classics CDC 7 471 71 2 | production Musée de la danse / Centre chorégraphique national de Rennes et de Bretagne | coproduction Villa Gillet/Lyon

Musée de la danse / Centre chorégraphique national de Rennes et de Bretagne
Direction : Boris Charmatz. Association subventionnée par le Ministère de la Culture et de la Communication (Direction Régionale des Affaires Culturelles / Bretagne), la Ville de Rennes, le Conseil régional de Bretagne et le Conseil général d'Ille-et-Vilaine.
L’Institut français contribue régulièrement aux tournées internationales du Musée de la danse.