ma di wo do vr za zo
 
 
 
 
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
9
 
10
 
11
 
 
 
14
 
 
 
 
18
 
19
 
 
 
22
 
 
24
 
25
 
26
 
27
 
 
 
 
 

En Atendant

dans
31.08—02.09.2012

Het vallen van de nacht

Met En Atendant (2010) zette Anne Teresa De Keersmaeker een nieuwe stap in haar onderzoek naar het samengaan van dans en muziek. Na Bach en Webern in Zeitung, The Beatles in The Song en Mahler in 3Abschied, is het uitgangspunt deze keer de Ars Subtilior: een complexe, polyfone muziekvorm uit de 14de eeuw die uitgaat van dissonantie en tegenstelling.
  
De Ars Subtilior ontwikkelde zich op de puinhopen van de pest en de Kerk, op het moment dat de sociale, politieke en religieuze pijlers van de middeleeuwse samenleving versplinterden. Vandaag lijkt die ontreddering actueler dan ooit. In de hedendaagse complexiteit van keuzes, in de ongrijpbaarheid van wat ons overkomt, staat de vraag naar onze lichamelijkheid, onze sterfelijkheid opnieuw centraal.

‘Betoverend mooi’ – De Morgen


Rosas @ Villers-la-Ville

In 2010 and 2011 Anne Teresa De Keersmaeker created two productions for the Avignon Festival: En Atendant, danced  in the Cloître des Célestins, and Cesena, on the Cour d'Honneur at the medieval Papal Palace. Only natural lighting was used. In En Atendant evening passes into night, while Cesena is set at the crack of dawn.
  
Beide voorstellingen werden naderhand in Brussel opgevoerd in De Munt, maar dit seizoen kan u ze beleven in een ‘authentieke’ heropvoering, met alleen het licht van de dag dus, en in een kader dat al even magnifiek en middeleeuws is: de ruïnes van de abdij van Villers-la-Ville. Villers-la-Ville ligt op zo een 50 km van Brussel en is ook met de trein bereikbaar: het station van Villers-la-Ville ligt op de lijn Ottignies-Charleroi, op 2 km van de abdij.

Carpoolen naar Villers-la-Ville?
Check deze Facebook-eventpagina.

choreography Anne Teresa De Keersmaeker | created with and danced by Bostjan Antoncic, Carlos Garbin, Cynthia Loemij, Mark Lorimer, Mikael Marklund, Chrysa Parkinson, Sandy Williams, Sue-Yeon Youn | music Ars Subtilior | musicians Michael Schmid and Cour et Coeur: Bart Coen, Birgit Goris, Annelies Van Gramberen / Els Van Laethem | scenography Michel François | costumes Anne-Catherine Kunz | rehearsal director Femke Gyselinck | assistant to the artistic director Anne Van Aerschot | musicological advisor Felicia Bockstael | production manager Johan Penson assisted by Tom Van Aken | sound Alex Fostier | thanks to Florence Augendre, Deborah Hay, An van Laethem, Annelies Van Gramberen | production Rosas | co-production De Munt / La Monnaie (Brussels), Festival Grec (Barcelona), Grand Théâtre de Luxembourg, Théâtre de la Ville (Paris), Festival d’Avignon, Concertgebouw Brugge

presented by De Munt/La Monnaie, Rosas & Kaaitheater, Abbaye de Villers-la-Ville, Festival de Wallonie-Brabant Wallon & Centre Culturel D'Ottignies-la-Neuve | support the province du Brabant Wallon