ma di wo do vr za zo
 
 
 
 
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
9
 
10
 
11
 
 
 
14
 
 
 
 
18
 
19
 
 
 
22
 
 
24
 
25
 
26
 
27
 
 
 
 
 

Fase, Four Movements to the Music of Steve Reich

dans
22—23.03.2011

In Early Works worden in een tijdspanne van drie weken vier choreografieën van Anne Teresa De Keersmaeker getoond die behoren tot haar vroegste werk, nl. uit de periode 1982-1987: Fase, Four Movements to the Music of Steve Reich (1982), Rosas danst Rosas (1983), Elena’s Aria (1984) en Bartók/Mikrokosmos (1987). Elena’s Aria wordt voor het eerst sinds zijn creatie hernomen; de drie andere voorstellingen staan al langer op het Rosas-repertoire. Anne Teresa zelf zal meedansen in Fase en Elena’s Aria.

Fase: abstracte perfectie
Fase bestaat uit drie duetten en één solo, gechoreografeerd op vier repetitieve composities van de Amerikaanse minimalist Steve Reich: Piano Phase, Come Out, Violin Phase en Clapping Music. Reich laat zijn tonen langzaam verschuiven in ritme, in melodie en tussen de instrumenten onderling. De choreografie volgt hetzelfde principe van faseverschuiving. De zuiver abstracte bewegingen zijn zo perfect uitgevoerd dat ze bijna mechanisch gaan lijken en ons desondanks op een vreemde manier raken. Een fascinerende ervaring! Fase is wellicht de meest opgevoerde choreografie van Anne Teresa De Keersmaeker.

Focus Anne Teresa De Keersmaeker
lezing door Marianne Van Kerkhoven, dramaturge Kaaitheater op
vrijdag 1/04, 18:00-19:30
voorafgaand aan Elena’s Aria | NL | € 5, soep & brood inbegrepen | info & tickets

choreography Anne Teresa De Keersmaeker | danced by Anne Teresa De Keersmaeker, Tale Dolven | created with Michèle Anne De Mey (Piano Phase, Clapping Music), Jennifer Everhard (Come Out) | music Steve Reich: Piano Phase (1967), Come Out (1966), Violin Phase (1967), Clapping Music (1972) | light design Remon Fromont (Piano Phase & Clapping Music), Mark Schwentner (Violin Phase & Come Out) | costumes 1981 Martine André / Anne Teresa De Keersmaeker | assistant to the artistic director Anne Van Aerschot | production manager Johan Penson assisted by Willem De Coster | technicians Jan Herinckx, Simo Reynders, Wannes De Rydt, Michael Smets | world première 18/03/1982, Beursschouwburg | production 1982 Schaamte vzw (Brussels) Avila vzw (Brussels) | co-production Early Works Rosas & Sadler's Wells (London) | co-presentation Rosas, De Munt / La Monnaie & Kaaitheater