ma di wo do vr za zo
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
9
 
10
 
11
 
12
 
13
 
14
 
15
 
16
 
17
 
18
 
19
 
20
 
21
 
22
 
23
 
24
 
25
 
26
 
27
 
28
 
29
 
30
 
31
 
 
 
 
 

En Atendant

dans
25—30.09.2010

Oude muziek, nieuwe dans

Met En Atendant (middeleeuwse spelling) zet Anne Teresa De Keersmaeker een nieuwe stap in haar onderzoek naar het samengaan van dans en muziek. Na Bach en Webern in Zeitung, The Beatles in The Song en Mahler in 3Abschied, is het uitgangspunt deze keer de Ars Subtilior: een polyfonische muziekvorm uit de 14de eeuw die uitgaat van dissonantie en tegenstelling; de dramatische kracht ervan vloeit voort uit de mathematisch geïnspireerde contrapunt. De Ars Subtilior ontwikkelde zich op de puinhopen van de pest en de Kerk, op het moment dat de sociale, politieke en religieuze pijlers van de middeleeuwse samenleving versplinterden. Vandaag lijkt die ontreddering actueler dan ooit. In de hedendaagse complexiteit van keuzes, in de ongrijpbaarheid van wat ons overkomt, staat de vraag naar onze lichamelijkheid, onze sterfelijkheid opnieuw centraal.

De pers

'Betoverend mooi' - De Morgen
'Un spectacle de toute beauté' - Libération
'Vie et mort sont intimement mêlés dans ce spectacle magistral' - Le Soir

Lees de volledige artikels onder 'Extra'.

choreography Anne Teresa De Keersmaeker | created with and danced by Anne Teresa De Keersmaeker, Bostjan Antoncic, Carlos Garbin, Cynthia Loemij, Mark Lorimer, Mikael Marklund, Chrysa Parkinson, Sandy Williams, Sue-Yeon Youn | music Ars Subtilior | musicians Bart Coen, Annelies van Gramberen, Michael Schmid, Birgit Goris | scenography Michel François | costumes Anne-Catherine Kunz | production Rosas | co-production De Munt / La Monnaie (Brussels), Festival Grec (Barcelona), Grand Théâtre de Luxembourg, Théâtre de la Ville (Paris), Festival d’Avignon, Concertgebouw Brugge