Steve Reich Evening
Minimaal en complex
Rosas wijdt een avondvullend programma aan de Amerikaanse avant-gardecomponist Steve Reich. Sinds het begin van haar carrière ontwikkelde Anne Teresa De Keersmaeker een intieme band met de repetitieve en minimalistische muziek van Reich. Vooral zijn vroege composities van eind jaren ’60, begin jaren ’70, vormden een uitgelezen inspiratiebron voor de ontwikkeling van een nieuwe bewegingstaal.
Al in één van haar vroegste producties, Fase, four movements to the music of Steve Reich (1982), paste De Keersmaeker de muzikale principes van gelaagdheid en minimale verschuivingen en variaties toe op dans. Oorspronkelijk danste De Keersmaeker zelf de vier delen van Fase, solo of in duet met Michèle Anne De Mey. Uit dit programma Piano Phase heropgevoerd door een nieuwe cast. In 1998 bewerkte De Keersmaeker van Reich de vierdelige percussiecompositie Drumming tot de gelijknamige choreografie. Waar Fase aanvankelijk vertrekt van één of twee dansers, wordt in Drumming de ritmische complexiteit en gelaagdheid in de originele bezetting door een groep van twaalf dansers uitgepuurd. Van Drumming wordt nu de eerste beweging hernomen.
Daarnaast zijn er twee nieuwe choreografieën op werken van Reich die De Keersmaeker nog niet gebruikte: Four Organs’(1970, voor vier elektrische orgels en maraca’s) en Eight Lines. Met live muziek van het Brusselse Ictus Ensemble.
Laatste speelreeks in België!
Matinee Kadee: gratis workshop voor kinderen op 16/11 >>
choreography Anne Teresa De Keersmaeker | danced by and created with Anne-Lin Akselsen, Boštjan Antončič, Tale Dolven, Kosi Hidama, Kaya Kolodziejczyk , Cynthia Loemij, Mark Lorimer, Moya Michael, Elisaveta Penkova, Zsuzsa Rozsavölgyi, Igor Shyshko, Clinton Stringer, Sue-Yeon Youn | rehearsal director Vincent Dunoyer | rehearsal directors Drumming Marta Coronado, Ursula Robb | music Steve Reich, György Ligeti | music performed live by Ictus Ensemble: Jean-Luc Plouvier (keyboard, piano), Jean-Luc Fafchamps (keyboard, piano), Gerrit Nulens (keyboard, percussion), Georges-Elie Octors (keyboard, percussion), Géry Cambier (percussion), Miquel Bernat (percussion) | musical analysis Alain Franco | sound Alexandre Fostier | light Remon Fromont | set and light design Drumming after Jan Versweyveld | costumes Tim Van Steenbergen / Dries Van Noten (Drumming) / Rosas (Piano Phase) | assisted by Anne Catherine Kunz | assistant to the artistic director Anne Van Aerschot | production manager Johan Penson, assistant Tom Van Aken | coordination musicians Marieke Goetinck, Ans Wouters | assistance set and light Wannes Derydt, Davy Deschepper, Jan Herinckx, Bardia Mohammad, Simo Reynders, Jitske Vandenbussche | costume handling Emma Zune, Valerie Dewaele | thanks to Jakub Truszkowski, Steve Reich, Michèle Anne De Mey, Bart Delporte, Johanne Saunier, David Hernandez, Lance Gries, Caroline Wagner, Freek Boey, Viviane Van Dyck, Evelyne Sax, Ignace Minne | production Rosas & De Munt / La Monnaie | coproduction Grand Théâtre de la Ville de Luxembourg, Théâtre de la Ville Paris | support ministerie van de Vlaamse Gemeenschap