I/II/III/IIII
De machine en de danseressen
I/II/III/IIII is een nieuwe theatrale installatie van performancekunstenaar Kris Verdonck. Naar analogie met een poppenkast transformeert hij de scène tot een ‘mensenkast’. Vier ‘identieke’ danseressen hangen als marionetten in een grote machine. Samen met hen ontwikkelde Verdonck een choreografie: een solo, een duet, een trio en een pas-de-quatre volgen elkaar op. Tijdens het werkproces zochten zij naar manieren waarop de danseressen een maximale vrijheid tegenover de machine konden verwerven. Die vrijheid kent echter vele grenzen: vroeg of laat stuurt de machine hen een door haar bepaalde richting uit. Van I naar II naar III naar IIII: leidt een groeiend aantal ‘marionetten’ tot meer chaos of tot meer orde in hun rangen? Primeren de gelijkenissen of juist de verschillen tussen de danseressen? De beelden die I/II/III/IIII oproept zijn verwarrend, veelgelaagd en dubbelzinnig: ze herinneren ons aan de witte vogels uit Het Zwanenmeer maar ook aan meegesleurde dierlijke karkassen, zwevende engelen, neerstortende mensenlijven en alles daartussenin.
concept & direction Kris Verdonck
dramaturgy Marianne Van Kerkhoven (Kaaitheater)
with Annabelle Chambon, Claire Croizé, Alix Eynaudi, Gemma Higginbotham, Nikoleta Rafaelisova, Eveline Van Bauwel
machinists Serge Grootaert, Simon Salaert, Bart Verhaegen
live music Stefaan Quix
light design Luc Schaltin (Kaaitheater)
costumes Shampoo & Conditioner
construction Hans Luyten (PlasmaMagma), Dirk Lauwers (dna)
production Margarita Production for stilllab vzw
thanks to Han Wannemakers (Frontline Rigging), Raphaël Rubbens, Theater Gasthuis (NL)
coproduction Kaaitheater (B), Kunstencentrum Vooruit (B), Buda kunstencentrum (B)
with support from the Flemish Government