God exists, the Mother is present, but they no longer care
De Noors-Iraanse choreograaf Hooman Sharifi ontleent de titel van zijn nieuwe voorstelling aan Roland Barthes’ Fragments d’un discours amoureux. Naast flarden uit dat boek integreert Sharifi ook citaten uit Kaspar van Peter Handke, uit On violence van Hannah Arendt en uit werken van Friedrich Nietzsche.
In tegenstelling tot eerdere producties van Sharifi is de eerste impuls voor deze creatie geschreven materiaal. De relatie tussen tekst en beweging en vooral ‘de daad van het lezen’ worden onderzocht in een reeks van variaties en situaties. Het gebruik van woorden leidt voor de toeschouwer steeds tot een meer gedefinieerde betekenis dan het gebruik van beweging.
Vier dansers en een overheadprojector gaan een gesprek aan met het publiek. Sommige teksten worden gesproken, andere worden op een scherm geprojecteerd. Het publiek wordt uitgenodigd dit materiaal te lezen en de betekenis gepuurd uit die lectuur mee te nemen in het kijken. Het lezen wordt een integraal deel van de theatrale ervaring.
choreography, direction & light Hooman Sharifi
created and performed by Rikke Baewert, Loan Ha, Matthew William Smith & Peder Horgen
artistic collaborators Marianne Van Kerkhoven & Bojana Kunst
artistic co-ordinator Bjoern Dirk Schlueter
technical assitence Surya Grégoire
text Peter Handke, Roland Barthes, Friedrich Nietzsche & Hannah Arendt
title Roland Barthes
production Impure Company
co-production Kaaitheater (B), Monty (B), Baltoscandal (EE)
support the Norwegian Council For Cultural Affairs, The Norwegian Ministry Of Foreign Affairs