ma di wo do vr za zo
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
9
 
10
 
11
 
12
 
13
 
14
 
15
 
16
 
17
 
18
 
19
 
20
 
21
 
22
 
23
 
24
 
25
 
26
 
27
 
28
 
29
 
30
 
 
 
 
 
 

Werkgroep: unsinging linear time

ihkv How to Live & Work Now?

Artikel
18.01.21

Hoe kunnen we anders en beter werken in de podiumkunstensector – vandaag en in de toekomst? Als onderdeel van het platform How to Live and Work Now?, nodigen we zes artiesten, collectieven en onderzoekers uit om zelf-georganiseerde werkgroepen op te starten. In deze werkgroep zullen acht kunstenaars opzoek gaan naar andere tijdsbelevingen.

Hoe kunnen we anders en beter werken in de podiumkunstensector – vandaag en in de toekomst? Als onderdeel van het platform How to Live and Work Now?, nodigt het Kaaitheater zes artiesten, collectieven en onderzoekers uit om zelf-georganiseerde werkgroepen op te starten.

De collectieve residentie Unsinging linear time wordt bij elkaar geroepen door Ingrid Vranken. Het is een vervolg op de collectieve (online) residentie die ze in november organiseerde, met de steun van WP Zimmer. Unsinging linear time kadert in het grotere onderzoek Rooted Hauntology Lab, dat zoekt naar hoe geesten en planten onze manier van zijn in de wereld kunnen transformeren, van een extractivistische modus, naar een regeneratieve modus. In Unsinging linear time komen acht kunstenaars samen: Ingrid Vranken, Gosie Vervloessem, Mathieu Charles, Rodrigo Batista, Nahuel Cano, Mihaela Brebenel, Rasa Alksnyte en Mayfield Brooks.

Hoe verandert onze praktijk als we onze relatie met tijd herbekijken? Hoe kunnen we het landschap van de kunsten herbekijken door tijd anders te percipieren? Wat voor soort werk maken we als we de deadline dood verklaren? Hoe verandert hierdoor de relatie tussen kunstenaars en instituten?
Wanneer we denken aan het concept ‘tijd’, denken we misschien aan een klok die voorttikt, of aan een pijl die de geschiedenis beschrijft, recht vooruit van het verleden naar het heden. Maar dit soort denken over tijd als lineair is niet universeel. Verschillende culturen en denkers beschrijven tijd als dik en gelaagd, circulair of zich vertakkend en splitsend. Lineaire tijd is
een denkbeeld dat een kapitalistisch systeem ten goede komt. Het organiseert het dagelijks leven, orienteert menselijke productie richting de deadline, en beweegt het denken naar een
altijd onvatbare toekomst waarin verlangens bevredigd zullen worden. Deze beleving van tijd werd met de kolonisatie wijd verspreid, en is misschien één van de meest invloedrijke en hardnekkige vormen van kolonisatie van de geest. Lineaire tijd is een vorm van psychologisch geweld. Doorheen deze lens kunnen we de huidige ecocides begrijpen, de nalatigheden van de coronacrisis, de geweldadige dictaturen, maar ook de artistieke en institutionele productiemodus. Is een verregaande dekolonisatie van onze geesten mogelijk door ons los te zingen van lineaire tijd?

Dit lijkt een onmogelijke taak, maar dit is waar deze werkgroep mee wil experimenteren; vormen vinden om tijd anders te bekijken en zo te onderzoeken welke invloed dit heeft op verschillende processen (zowel binnen als buiten het kunstenveld). Enkele methodologiën waarmee we reeds geëxperimenteerd hebben zijn het maken van altaren, pogingen om plant te worden, het schrijven van poëtische fictie en toverspreuken voor computers.

Ingrid Vranken works as an independent dramaturg, curator and artist and is a member of FoAM, a transdisciplinary laboratory at the interstices of art, science, nature and everyday life. Her curatorial and artistic practice focuses on enabling a systemic ecofeminist transition in the arts, through engaging with the knowledge and labour of other-than-human beings and in particular plants.

Mihaela Brebenel is a screen and visual studies researcher. Their work is informed by feminist and queer practices, as well as the aesthetics and politics of screen (and other) technologies. They work as Lecturer in Digital Cultures at Winchester School of Art, University of Southampton and are part of Archaeologies of Media and Technology Research group. Their long-term and expanding explorations are focused on the histories of Internationalism and solidarity, as well as historical and current intersections with gender, herbalism and critical plant studies, law and social and healing justice.

Nahuel Cano was born in 1982 in Neuquén, Wallmapu, today known as Argentina’s Patagonia. He lives and works between Buenos Aires and Amsterdam. He is an actor, theatre maker and researcher. His field of artistic action is mobile, exploring the possibilities of performance, installation, cinema and theatre. Nahuel is a founding member of Escena Política (www.escenapolitica.org), an artistic and political collective that has organised actions, forums, performances and political-artistic protests.

mayfield brooks is currently improvising while black in Brooklyn, New York. mayfield is a movement-based performance artist, vocalist, urban farmer, teacher and writer. They have studied contemporary dance with ‘The School for New Dance’ (SNDO) in Amsterdam, as well as the ‘Moving On Center’ in Oakland, CA and holds a MFA in ‘Interdisciplinary Performance’ from UC Davis, and a Masters in 'Performance Studies' from Northwestern University. In 2018, mayfield was a wow/uny artist-in-residence at Governors Island NYC. In 2019, they were a dance and process (dap) artist at The Kitchen, NYC and is currently the artist-in-residence at ‘Movement Research NYC’.

Rodrigo Batista is a Brazilian theatre maker and educator based in Amsterdam. At the core of his recent works is the importance of performing political statements, direct and explicit messages addressed to the current world politics, focusing on the rise of the Alt-right Neo Fascism and the never ending European colonialism (and its obvious relationship). Latest, he developed a collection of pieces, in the frame of the Master Program of DAS Theatre, that have the ambition of bringing insurrection-revolt-vandalization within the performance space.

Mathieu Charles (1984) is a writer and performance artist. He debuted the performance lecture/monologue Fanon Mixtape in 2018. He is currently working on Akomfrahdio, a   performance inspired by John Akomfrah's The Last Angel of History . He also released Tzara, a Hip Hop album under the moniker IslaSoul in 2012.

Gosie Vervloessem is an artistic researcher and performer, living and working in Brussels. Her work focuses on the relation between the vegetal kingdom and Homo sapiens. Through the genre of horror, she investigates the ideas underpinning different perceptions of nature.

Rasa Alksnyte is a transdisciplinary artist, photographer, teacher and mentor based in Belgium. Through her background in performing arts, she has an ability to take you by surprise. Her mind is filled with rarities and working practices that extends beyond expected frameworks and boxes. She often surrounds herself with energy that inspires others to play, experiment, cook and garden. Rasa Alksnyte works with everything that grows and grows and grows…


Werkgroepen – How to Live & Work Now