ma di wo do vr za zo
 
 
 
 
 
 
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
9
 
10
 
11
 
 
 
14
 
15
 
16
 
 
 
19
 
20
 
21
 
22
 
23
 
24
 
25
 
26
 
27
 
28
 
29
 
30
 
31
 
 
 
 
 
 

Open call 'Assemblees in België – aids, archieven en kunsten', Kortrijk, juli 2024

Nieuws
29.04.24

Haz click aquí para leer este texto en español.

 

 

Wanneer, waar en wat is deze bijeenkomst?

Zijn we verbonden door hiv & aids?

Van 13 tot 18 juli 2024 organiseert “Assemblees in België omtrent aids, archieven en kunsten” een bijeenkomst in kunstencentrum BUDA (Kortrijk). Dertien personen die zich bezighouden met hiv & aids en te maken krijgen met serofobie komen samen om gesproken woord te gebruiken als archiefinstrument.

We komen samen rond de vraag “How is this remembered?” (Hoe wordt dit herinnerd?), die in reactie op dit project werd bedacht door de Londense schrijfster Juliet Jacques. We nemen deel aan queer en feministische tradities van orale culturen en vertellen elkaar onze huidige en toekomstige verhalen over aids die niet stabiel zijn maar gestoeld zijn in transitie. We nodigen jullie uit om samen met ons intieme verhalen te vertellen – zonder ander publiek of documentatie – in contrast met de hedendaagse westerse kunstpolitiek van queer visibiliteit.

Voor wie is deze bijeenkomst? En hoe worden we ontvangen?

Aanwezigheid is voorbehouden aan transfagbidyke-queer mensen en cis hetero vrouwen. Van de 13 plaatsen in de vergadering zijn er nog acht beschikbaar. De meeste plekken zijn met voorrang gereserveerd voor hiv+ mensen. Om rekening te houden met de raakvlakken van de strijd rond hiv en aids, zijn er extra plekken gereserveerd voor mensen van kleur, trans(gender) personen en lesbiennes.

Elke persoon kan overnachten in een individuele kamer en krijgt 200 euro om hun aanwezigheid te dekken en reiskosten te vergoeden. Ingrediënten voor het eten worden apart betaald door het project.

We gebruiken Engels bij groepsactiviteiten en vertalen tussendoor in andere talen wanneer dat nodig en mogelijk is. De vergaderzaal, de toiletten en sommige slaapkamers zijn rolstoeltoegankelijk, maar voor toegang tot de badkamer en het toilet in de accommodatie is hulp nodig.

Wat staat er in het programma? 

De aanwezigen worden uitgenodigd om deel te nemen aan twee groepsactiviteiten: zelforganisatie en een dagelijkse gesproken samenvatting. De zelforganisatie bestaat uit koken, schoonmaken, het plannen van ons programma, het faciliteren van groepsgesprekken en de algehele organisatie. Elke avond, tijdens de gesproken samenvatting, zal één persoon hun verhaal van de dag vertellen en in ongeveer tien minuten met de groep delen hoe die zich de afgelopen 24 uur herinnert.

Tijdens de bijeenkomst zijn er regelmatig optionele workshops: over storytelling met nixie; over de representatie van hiv en aids in de massamedia met Roberto Tovar (oprichter van Número de Serie); en over varen op een kanaal met Castillo.

De aanwezigen kunnen aan alle of slechts enkele activiteiten deelnemen.

Wie is de organisator?

“Assemblees in België omtrent aids, archieven en kunsten” is het project om in 2023 en ’24 twee intieme bijeenkomsten te organiseren tussen mensen die zich bezighouden met hiv & aids en te maken krijgen met serofobie, evenals evenementen met diverse doelgroepen. Het doel is om processen te bedenken voor het uitvoeren van projecten over aids, archieven en kunst gemaakt door en voor mensen die zich bezighouden met hiv en aids. Wij, Castillo, Emmanuel Cortés en Talya, leiden dit project vanuit onze hiv+, transfagbidyke-queer, feministische, antiracistische, materialistische, schadebeperkende en intersectionele volksgezondheidspolitiek. Het project wordt gecoproduceerd met La Bellone, Kunstencentrum BUDA, Le Delta, erg: école de recherche graphique, Flanders Arts Institute, Kaaitheater, nadine vzw, Sint Lucas Antwerpen en Viernulvier, allemaal in België.

Lees hier meer over sommige van onze activiteiten.

Hoe deelnemen?

Stuur voor 15 juni een mail naar kortrijkassembly2024@proton.me en beantwoord volgende vragen:

1) Welke naam en voornaamwoorden wil je gebruiken in de correspondentie?

2) De samenkomst loopt van 13 tot 18 juli. We moedigen je aan om zoveel mogelijk dagen aanwezig te zijn om tijd met elkaar door te brengen en banden te smeden. We denken dat vier of meer dagen ideaal zouden zijn. Desalniettemin begrijpen we hoe verschillend de beschikbaarheden en aanwezigheid kunnen zijn. Op welke data zou je aanwezig zijn?

3) We begrijpen dat te maken krijgen met hiv en aids en de impact van serofobie een veelheid aan ervaringen met zich meebrengt, geleefd door hiv+ en hiv- mensen. Die ervaringen worden gekenmerkt door de biopolitiek van aids, die gepaard gaat met homofobie, vrouwenhaat, transfobie, racisme, kolonialisme, classisme, sekswerkfobie… Aanwezigheid op de vergadering is voorbehouden aan transfagbidyke-queer mensen en cis hetero vrouwen, die zich bezighouden met hiv & aids en in aanraking komen met serofobie. Maak je deel uit van deze groep? Ja/Nee

4) We willen een groep samenstellen die voor minstens twee derde bestaat uit mensen met hiv, inclusief de organisatoren. Omdat het voor mensen met hiv moeilijker is om toegang te krijgen tot kunstinstellingen, reserveren we ten minste vijf plekken met voorrang voor mensen met hiv. Wil je je aanmelden binnen deze prioriteit? (Deze informatie wordt alleen gebruikt voor het toewijzen van ruimtes. Je e-mail wordt gelezen door een hiv+ lid van ons team en wordt verwijderd eens de reservaties zijn afgerond). Ja/Nee

5) We weten dat hiv en aids zich bevinden op het kruispunt van verschillende moeilijkheden. Met het oog op een aantal van deze kruispunten, reserveren we ten minste twee extra plaatsen met prioriteit voor mensen van kleur, trans(gender) personen en lesbiennes. Wil je je aanmelden binnen deze prioriteit? (Deze informatie wordt alleen gebruikt om kamers toe te wijzen. Je e-mail wordt verwijderd eens de reservaties zijn afgerond). Ja/Nee

6) Is er nog iets dat je ons wil laten weten over je deelname?

We zullen iedereen antwoorden voor 20 juni en gesprekken voortzetten met de geselecteerde deelnemers om hun komst te organiseren. We stellen ook een wachtlijst op.

Indien je nog andere vragen hebt voor je je aanmeldt, mag je altijd mailen naar viralmail@proton.me.

 

Image credit: Drawing by nixie