ECOPOLIS 2022: PROGRAMMA & BIO'S
Vind hier het volledige programma met de biografieën van de sprekers
WORKSHOPS & WANDELINGEN
13:30 Minority walk met Omar Fassi Fehri (EN/FR)
De geschiedenis van minderheden blijft vaak onzichtbaar, ‘vergeten’ in het publieke debat. The Minority Walk is een twee uur durende wandeling door het centrum van Brussel, die je de onderdrukking van minderheden laat ontdekken – in de zin van groepen die onderhevig zijn aan overheersingsrelaties in de publieke ruimte. (vertrekt aan AB)
Omar Fassi Fehri is leraar Frans, professioneel vertaler (Engels/Frans/Arabisch en Spaans), theaterworkshopbegeleider en cultureel acteur. Hij komt uit Marokko en woont sinds 2018 in Brussel. Hij studeerde Politieke Wetenschappen aan de Universiteit van Granada in Spanje en Franse Literatuur aan de Universiteit van Fez in Marokko. Momenteel volgt hij een Masters programma in cultureel Management aan de ULB en schrijft hij zijn proefschrift over “The acesss of racialized minorities to public theatre schools in the Fédération Wallonie-Bruxelles”.
13:30 The Brussels of witches: feminist guided walk (EN/FR)
In de 14e eeuw, wanneer de ‘duistere’ Middeleeuwen overgaan in de Nieuwe Tijd en de Renaissance, worden vrouwen in het duister gedompeld – of liever gezegd in de vlammen van de brandstapel. Hoe werden de vaardigheden en kennis van vrouwen omgezet in daden van hekserij? Wat onthult onze stedelijke openbare ruimte over die tijd… en over heksen vandaag? Ontdek het tijdens deze rondleiding door kunsthistorica Chiara Tomalino van L’architecture qui dégenre. (vertrekt aan L'oreille Tourbillonnante, Calder (op de hoek van Coudenberg - 1000 Bruxelles, bovenaan de trappen van Albertina))
Chiara Tomalino studeerde af in kunstgeschiedenis aan de UCL, met een werk over de vertegenwoordiging van vrouwelijke kunstenaars in musea voor moderne kunst. Sinds 2018 is ze gids in Brussel, en projectcoördinator voor Arkadia. Gespecialiseerd in street art, hedendaagse kunst en gepassioneerd door genderkwesties, voegde ze zich in 2021 bij L’architecture qui dégenre, de initiatiefnemer van de Belgische editie van de Erfgoeddagen. Deze vzw organiseert en creëert rondleidingen, opleidingen, conferenties en animaties over de thema’s gender, de stad, architectuur, geschiedenis, kunst en cultuur in het algemeen.
13:30 Wandeling: Twee (t)huizen, een gids (NL)
In deze interculturele wandeling leggen gidsen de focus op hoe zij de stad beleven. Ze laten je de buurten zien die voor hen belangrijk zijn, terwijl ze vertellen over hun herkomstland. Tijdens Ecopolis volg je Tatyana, een Oekraïense dame die bijna 22 jaar geleden naar België verhuisde. Ze laat haar favoriete plaatsen zien en eindigt in haar lievelings gebouw KVS waar ze een korte rondleiding geeft. De wandeling wordt met een drankje afgesloten in café Congo in KVS. (ism FDMO) (vertrekt aan de Sint Katelijnekerk)
14:00 Workshop ‘Limits to Growth’ (NL/EN)
Overstromingen, bosbranden, smeltende gletsjers, …: we worden alsmaar vaker geconfronteerd met natuurrampen. De gevolgen zijn desastreus en onbetwistbaar: we zijn de limieten van onze planeet aan het overschrijden. Om onze aardbol leefbaar te houden, moeten we dringend onze manier van leven herbekijken. In lijn met de ‘Buen Vivir’ filosofie gaan we samen op zoek naar manieren waarop we kunnen leven met minder niet-hernieuwbare grondstoffen, met als doel kritisch te kijken naar onze consumptiemaatschappij en actief na te denken over alternatieve samenlevingsmodellen. (i.s.m. Catapa) (vertrekt aan AB)
PANELGESPREKKEN & PERFORMANCE
16:00 Kolonisatie als uitbuiting van mensen en natuur
Kolonisatie omvat meer dan een systeem van dominantie over een bevolkingsgroep en territorium. In dit panel gaan auteurs en artiesten van verschillende achtergronden in gesprek over de vele verhalen die ondanks kolonisatie (over)leefden en alternatieven bieden, en over wat de omgekeerde beweging van ‘dekolonisatie’ inhoudt.
Met: Dalilla Hermans (journalist, schrijver, theatermaker), Báyò Akómoláfè (gevierd internationaal spreker, posthumanistisch denker en essayist) Jumana Emil Abboud (Palestijnse kunstenares), Mihnea Tănăsescu (politiek theoreticus) en als moderator Olave Nduwanje (auteur, jurist en activist).
Bayo Akomolafe (Ph.D.) is geworteld in het Yoruba-volk en in een meer-dan-menselijke wereld. Hij is partner, vader van twee, zoon en broer. Hij is een gevierd internationaal spreker, posthumanistisch denker, dichter, leraar, publiek intellectueel, essayist, en auteur van twee boeken: These Wilds Beyond our Fences: Letters to My Daughter on Humanity’s Search for Home (North Atlantic Books) en We Will Tell Our Own Story: The Lions of Africa Speak. Daarnaast is hij de oprichter van The Emergence Network en gastheer van de online postactivistische cursus: We will dance with Mountains.
Dalilla Hermans (1986) is journalist, schrijver, theatermaker en podcasthost. In 2017 verscheen haar boek Brief aan Cooper en de wereld. Ze leverde in 2018 een bijdrage aan de bloemlezing Zwart. Later dat jaar publiceerde ze het kinderboek Brown Girl Magic en in 2019 de thriller Black-out. In 2020 verscheen Het laatste wat ik nog wil zeggen over racisme en debuteerde ze als theatermaker bij NTGent met de voorstelling her(e). Twee jaar later volgde het tweede theaterstuk Us, (k)now. Ze schrijft columns voor De Standaard en sinds 2021 host ze de podcast Keihard met Jozefien Daelemans. Dalilla is getrouw en moeder van drie. Ze woont in Brugge.
Jumana Emil Abboud is een Palestijns kunstenares die via verscheidene vertelpraktijken reflecteert op de verbondenheid van menselijke en meer-dan-menselijke entiteiten en via hedendaagse verhalen, mythologieën en folklore thema’s van onteigening en geheugen onderzoekt.
Mihnea Tănăsescu is politiek theoreticus aan het departement Politieke Wetenschappen van de Vrije Universiteit Brussel (VUB), België. Hij heeft gewerkt in de politieke ecologie en mens- en milieuwetenschappen, over onderwerpen gaande van de juridische en politieke vertegenwoordiging van natuur tot de politiek van natuurherstel. Zijn meest recente boeken (2022) zijn Understanding the Rights of Nature en Ecocene Politics.
De in Burundi geboren Olave Nduwanje identificeert zich als een non-binaire trans-femme. Ze is auteur, jurist en activist (anti-racisme, LGBTQI+ rechten, anti-kapitalisme, gehandicaptenrechten, anti-ecocide, etc.). Nduwanje heeft literaire bijdragen geleverd aan de volgende titels: Zwart-Afro-Europese literatuur uit de Lage Landen (2018), De Goede Immigrant (2020) en Being Imposed Upon (2020).
18:00 Different jobs, one planet. Stories of strong commitment
Wat je ook studeert, welke job je doet: overal zijn er kansen op krachtig engagement voor een betere wereld. Een architect hoeft niet enkel huizen te bouwen, maar kan ook aandacht vragen voor een meer vrouwelijke benadering van de stad. Een advocaat kan het voortouw nemen in de strijd tegen de chemische vervuiling van onze omgeving. En wat dacht je van de oproep van een financieel analist om banken te doen springen?
Met: Apolline Vranken (architecte), Thomas Goorden (milieu-activist), Jérémy Désir-Weber (financieel analist), gemodereerd door Caroline Van Peteghem en afgesloten met een korte key-note door Eric Corijn (cultuurfilosoof en sociaal wetenschapper).
Apolline Vranken richtte na haar studies architectuur het platform L’architecture qui dégenre op, waarmee ze de aandacht wil vestigen op de positie van vrouwen in de publieke ruimte. Met dit platform co-organiseerde ze Dagen van het Matrimonium, dat de aandacht vestigt op de rol van de vrouw in het vormgeven van de stad.
Thomas Goorden is een Antwerpse milieu- en burgerrechtenactivist, alsook bedrijfsleider bij het gespecialiseerde communicatiebureau “Een Wereld met LEF”. Vanuit zijn natuurkundige achtergrond en zijn compleet uit de hand gelopen allergie voor onrecht, dook hij de laatste jaren in allerlei maatschappelijke dossiers, van luchtkwaliteit over toegang tot informatie en burgerlijsten naar zijn grootste “claim to fame”: het PFAS schandaal, dat hij begin 2021 openbrak. Hij is ’s lands eerste officiële burgerlobbyist.
Jérémy Désir-Weber werkte als financieel analyst bij HSBC. Omdat hij de fraude van de groene financiering ontdekte en wilde signaleren, verandert hij van koers en schrijft het boek Faire sauter la banque. Met zijn vereniging ‘vous n’êtes pas seuls’ wil hij iedereen ondersteunen die vanuit zijn professionele positie wil deelnemen aan het ecologische offensief.
Eric Corijn is cultuurfilosoof en sociaal wetenschapper, publicist, emeritus hoogleraar Stadsstudies aan de Vrije Universiteit Brussel en auteur van de recent verschenen boeken Gramsci lezen – Van klassenstrijd tot woke en Vlaanderen, ontwaak! Tegen de Grondstroom.
21:00 TANK TINK / ONE: De impact van oorlog op het milieu (première)
Oorlog maakt gigantische gebieden onherbergzame no-go zones. De impact op mens maar ook op natuur en biodiversiteit is enorm. Op Ecopolis brengen theatermakers en performers Enkidu Khaled en Joachim Robbrecht de première van TANK TINK/ONE, hun voorstelling over de milieu-impact van oorlog. Samen met kunstenaars, journalisten en activisten uit verschillende windstreken onderzoeken ze de relatie tussen oorlogsvoering en milieucrisissen in een hybride en veelstemmige lecture-performance.
Met Sara Dziri, Anika Schwarzlose, Ogutu Muraya, Caroline Ngorobi, Chris Keulemans en Brian McKenna.
Enkidu Khaled (Baghdad,1985) is theatermaker en performer en werkt momenteel ook aan de Toneelacademie Maastricht. Hij behaalde zijn masterdiploma in theater aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten (AHK). Tot 2006 studeerde hij theater in het Instituut voor Schone Kunsten van Bagdad en debuteerde in cinema. In 2008 vluchtte hij weg uit Irak vanwege de opkomende oorlog. Later in België maakte hij verschillende theaterproducties met internationale uitstraling. Zijn voorstelling Working Method stond op het Edinburgh Festival, en hij won er de Big in Belgium-Award mee. Voor zijn docu-theatervoorstelling Bagdad ontving hij de prijs voor Beste Acteerwerk tijdens het internationaal theaterfestival van Sarajevo in 2018. Zijn nieuwste voorstelling Bar by bar, night by night, story by story, onward! ging in première in het Kaaitheater.
Joachim Robbrecht (1979) werkt als toneelschrijver, regisseur en performer in Nederland en België. Hij graaft voor zijn werk diep in historische en politieke lagen die de voedingsbodem voor onze hedendaagse mentaliteit uitmaken. Geïnspireerd door motieven en referenties uit het culturele archief maakt hij scherpzinnige voorstellingen met nu weer een satirisch en dan een lyrisch karakter. Als schrijver en performer werkte hij al samen met onder andere Het Zuidelijk Toneel, NTGent, Toneelgroep Oostpool De Warme Winkel, Dood Paard, Julian Hetzel en Sien Vanmaele. Daarnaast begeleidt hij de leertrajecten van jonge kunstenaars aan verschillende opleidingen en is hij lid van de kleine redactie van het tijdschrift voor podiumkritiek Etcetera. Voor zijn werk als regisseur ontving hij de Ton Lutzprijs en Charlotte Köhlerprijs. Voor zijn werk als schrijver kreeg hij de Kaas&Kappes Preis en een nominatie voor de Taalunie-toneelschrijfprijs. Zijn voorstelling The Great Warmachine gaat over de toekomst van oorlogvoering en was een belangrijke motivatie om hem bij dit project te vragen.
Ogutu Muraya is schrijver en theatermaker. Zijn werk is geworteld in de spreekkunst. Hij zoekt in zijn werk naar nieuwe vormen van verhalen vertellen waarin hij socio-politieke aspecten laat samenkomen met het geloof dat kunst een belangrijke katalysator is om zekerheden in vraag te stellen. Hij studeerde Internationale Relaties aan USIU-Africa en studeerde in 2016 af aan de Amsterdam University of the Arts - DAS Theatre met een Master in Arts. Hij schreef onder andere voor Kwani? Journal, Chimurenga Chronic, Rekto:Verso, Etcetera Magazine en NT Gent’s The Golden Book series. Zijn performatief werk en samenwerkingen stonden in verschillende theaters en op festivals over de hele wereld. In 2019 ontving hij voor zijn solo Because I Always Feel like Running de prijs voor ‘Beste spoken word-productie’ tijdens Sanaa Theatre Awards in Nairobi. Ogutu ontving de Eric Brassem Exchange Certificat en was erkend talent in het 2017- 2018 Amsterdams Fonds voor de Kunst - 3 Package Deal. Ogutu woont in Nairobi, waar hij zijn artistieke praktijk uitbouwt en lesgeeft aan het departement van film en podiumkunsten aan de KCA Universiteit.
Chris Keulemans (Tunis, 1960) is schrijver, essayist, reiziger, veelgevraagd debatvoorzitter. Hij publiceerde fictie en non-fictie, was directeur van De Balie, en oprichter van de literaire boekhandel Perdu en van het cultureel centrum De Tolhuistuin, allebei in Amsterdam. Hij acteerde met Enkidu Khaled in de door hun gezamenlijk gerealiseerde documentaire theatervoorstelling Bagdad. Uit nieuwsgierigheid naar hoe kunstenaars na een crisis de stad opnieuw uitvinden reisde hij naar Sarajevo, Beirut, Tirana, Algiers, New York, Kiev, Jakarta en Qamishlo. Op uitnodiging van PAX schreef hij Srebrenica & PAX 1995-2020, een overzicht van 25 jaar steunverlening aan de Vereniging Vrouwen van Srebrenica door het IKV en PAX, naar aanleiding van de genocide in Bosnië. In 2021 verscheen Gastvrijheid, waarin hij in een mix van reisverhalen, observaties, herinneringen en verbeelding op zoek gaat naar de kunst van de gastvrijheid.
Caroline Ngorobi is theatermaker en performer in Mombasa, Kenya. Ze is ook Bakanal De Afrique 2021 Fellow en richtte Jukwaa Arts Productions op, een creatief broedplaats dat een stem geeft aan sociale problematieken in de vorm van beeldende en performatieve kunst. In haar werk komen drama, beweging, muziek en poëzie samen, geïnspireerd door observatie en verhalen van mensen. Terugkerende thema’s zijn kunst als educatie, identiteit, liefde, gender, milieu en taboe. Ze onderzoekt hoe deze thema’s terugkomen in populaire opkomende culturen, met een voorliefde voor street art. Haar werk staat zowel in theaterzalen als andere ruimtes.
Anika Schwarzlose is kunstenaar, onderzoeker en spreker. Ze behaalde een BA aan de Gerrit Rietveld Academie en een MFA aan de Konsthögskolan i Malmö (KHM). Haar praktijk bevat vaak collaboratieve creatiecycli en focust op de werking van archieven, het herbestemmen van beelden en reproductietechnieken. Haar werk onderzoekt lens-based opnames en media, meer bepaald de invloed van verspreiding, aanpassing en samenstelling van beelden rond specifieke narratieven. Ze werkte al met militaire archieven en andere niet-publieke beeldverzamelingen. Momenteel richt ze zich op ideeën rond menselijke en minerale evolutie, conflicten rond mineralen in de context van mondiale oorlogsvoering en individuele hoop, en de metabolische connectie tussen leven en niet-leven.
Sara Dziri (DJ, muziekproducent, geluidsontwerper, performer) is een veelzijdige kunstenaar en werd in een paar jaar tijd een van de bepalende artiesten in de Brusselse ondergrondse electronische muziekscene. Haar DJ-sets en producties bevatten verrassende house en techno met complexe ritmes. Hybriditeit en melancholie zijn centrale thema’s in zowel haar muzikaal als ander artistiek werk. Sara verhuisde op jonge leeftijd van Antwerpen naar Brussel en ontdekte haar liefde voor electronische muziek tijdens haar eerste raves in de stad. In haar werk verwerkt ze haar Belgisch-Tunesische achtergrond: ze laat delen van haar identiteit naar boven komen tijdens haar sets, in haar producties en in andere projecten zoals Enkidu Khaleds theatervoorstelling Bar by bar, night by night, story by story, onward!. 2019 is een belangrijk jaar in Sara’s carrière: ze bracht haar eerste EP Glimpse of an Eye uit, speelde haar eerste Boiler Room DJ-set, en trad onder anderen op in Institut du Monde Arabe, Nuits Sonores/European Lab en Amsterdam Dance Event. Naast het maken en spelen van muziek, organiseert ze ook het feministische en queer underground party’s Not Your Techno en de Souk Sessions, gewijd aan Arabische techno. De komende maanden verschijnen er nog een aantal EP’s en haar debuut album. Sara heeft ook een tweemaandelijkse residentie bij Kiosk Radio en maakt deel uit van het nieuwe residententeam van de Brusselse club Fuse.
De artistieke praktijk van Brian D. McKenna bevat muziek, film, audio-visuele performance en zelfgemaakte electronica. Zijn werk draait rond hoe technologische omgevingen in relatie staan tot onze concepten van het ‘ik’ en noties van authenticiteit. Naast zijn zelfstandig en collectief werk als kunstenaar, werkt Brian ook deeltijds als lesgever en technologie-onderzoeker aan het Sandberg Instituut en is hij PhD-kandidaat aan het de universiteit van Amsterdam.