ma di wo do vr za zo
 
 
 
 
 
 
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
9
 
10
 
11
 
 
 
14
 
15
 
16
 
 
 
19
 
20
 
21
 
22
 
23
 
24
 
25
 
26
 
27
 
28
 
29
 
30
 
31
 
 
 
 
 
 

Ways of Working with Art Thinking

Festival

De laatste jaren verschijnen er steeds meer artistieke projecten en praktijken waarin het onderscheid tussen performance en educatie nauwelijks meer te maken valt. Meer en meer kunstenaars en docenten vatten educatie op als iets performatiefs, en vice versa. Een belangrijke inspiratiebron voor deze vervlechting is het werk van de Uruguayaanse kunstenaar en pedagogische curator Luis Camnitzer. Hij gaf er de naam ‘Art Thinking’ aan: kunst(educatie) als een vrije manier van verbinden en kennis delen, buiten de bestaande kaders om. Dit najaar laat de Spaanse onderzoekster María Acaso je kennis maken met Art Thinking, door een programma als drietrapsraket: playlist, online talk en symposium. We laten ons zelf inspireren en nodigen hierbij iedereen uit die zich beweegt in de zone tussen kunst en educatie.

• María Acaso is hoofd Educatie van het Reina Sofia Museum in Madrid. Daarvoor richtte ze het collectief Pedagogias Invisbles op, en doceerde ze aan de Complutense Universiteit in Madrid. Ze zet zich voluit in voor Art Thinking als methode om formele educatie te hervormen en een gedragen kunstbemiddeling tot stand te brengen, o.a. met de jaarlijkse Art Thinking-school.