ma di wo do vr za zo
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
9
 
10
 
11
 
12
 
13
 
14
 
15
 
16
 
17
 
18
 
19
 
20
 
21
 
22
 
23
 
24
 
25
 
26
 
27
 
28
 
29
 
30
 
 
 
 
 
 

Mantovani, Maresz, Cendo

muziek
23.03.2007

Ritme en percussie


Ictus en het Ircam (Institut de Recherche et Coordination Acoustique/Musique) brengen een programma voor ensemble en elektronica, waarin ritmisch onderzoek en percussie centraal staan. Er worden werken gespeeld van Bruno Mantovani (1974) en Yan Maresz (1966).


In de begindagen van de elektronische muziek werkten de componisten vooral aan de bestanddelen van de klank: timbre, dichtheid, kleur… De muziek was ‘atmosferisch’, voor onze oren enigszins ‘zweverig’. De tijden zijn veranderd en de elektronische middelen van vandaag bieden oneindig veel mogelijkheden. Die benutten de beide componisten op de affiche voluit. Yan Maresz ontwerpt in zijn nieuwste werk een waaier aan poliritmische motieven; Bruno Mantovani ‘besmet’ met zijn elektronica de mooie klank van akoestische instrumenten, mengt ruis met jazz en militaire ritmes.

Bruno Mantovani
Le Grand Jeu (for percussions & electronics)
Eclair de Lune (for three instrumental groups and electronics; Belgian première)


Yan Maresz
Sul Segno (for cymbalo, guitar, harp, bass & electronics; Belgian première),


percussions Miquel Bernat, Gerrit Nulens, Michael Weilacher
technique IRCAM, Benoit Meudic, Sébastien Roux
sound Ictus, Alex Fostier
musical direction Georges-Elie Octors production Ictus
coproduction Ars Musica, Bozar Music, Kaaitheater
with the support of Ambassade de France, CulturesFrance