ma di wo do vr za zo
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
9
 
10
 
11
 
12
 
13
 
14
 
15
 
16
 
17
 
18
 
19
 
20
 
21
 
22
 
23
 
24
 
25
 
26
 
27
 
28
 
29
 
30
 
 
 
 
 
 

Escape Act

dans
performance
#Daredevil
#gender
#brusselsdance
06—07.03.2020

Heeft stem een gender? Of kunnen we lichamen waarnemen zonder er gender of – kortom een waarde – aan toe te kennen? Alexandra Bachzetsis nodigt in Escape Act Anne Pajunen, Sotiris Vasiliou, Jia-Yu Corti, Tamar Kisch, Owen Ridley-DeMonick, Gus Solomons, Philippe Beloul en Johanna Willig-Rosenstein uit om de mechanismen van het verlangen te onderzoeken. Hiervoor werken ze met het gedicht Love is a drone van filosoof, activist and dramaturg Paul B. Preciado. Zowel gebruik makend van drag, vogueing, striptease, YouTube-tutorials als het triadisch ballet van Oskar Schlemmer, proberen zeven lichamen en nog veel meer objecten nieuwe constellaties uit, als surrealistische ready-mades. Binnen de dominante logica van het verlangen zijn lichamen man of vrouw, echt of fake, kennen ze succes of mislukking, en doen objecten dienst als vervangbare protheses. Kunnen we die logica omgooien? Met veel ironie toont de voorstelling genderidentiteiten op een hyper-stereotiepe manier, om ze vervolgens weer te ontmantelen. Wat Escape act aantoont, is dat tekens niet te vertrouwen zijn.

• Alexandra Bachzetsis is choreograaf en beeldend kunstenaar. In haar multidisciplinaire oeuvre staat de constructie van beeld en lichaam in mainstream populaire cultuur centraal. Haar werk staat in theaterzalen, musea en op kunstbiënnales. In 2010 toonde ze in de Kaaistudio’s Dream Season tijdens de eerste WoWmen.

‘Rather than representing the productions of desire from the point of view of identity, of the norm and the normal, Escape Act invites us to pay attention to the failures and the cracks, but also to the lines of flight, to the escape acts.’ – Paul B. Preciado

concept & chorepgraphy Alexandra Bachzetsis | creation & performance Alexandra Bachzetsis, Jia-Yu Corti, Tamar Kisch, Owen Ridley-DeMonick, Gus Solomons/Philippe Beloul, Johanna Willig-Rosenstein, Sotiris Vasiliou | text Paul B. Preciado (Excerpts from the poem Love is a drone) | collaboration, dramaturgy, movement director Anne Pajunen | collaboration, dramaturgy, objects Sotiris Vasiliou | communication design Julia Born | photography Blommers & Schumm | costume design Christian Hersche & Ulla Ludwig | music Lies Vanborm, François De Meyer (Audiotheque) | music research Anna Zaradny | light design & technique Patrik Rimann | production/association All Exclusive | management Anna Geering | production Marina Miliou | production assistant Felipe Katotriotis | casting assistant Daphni Antoniou, Claudia Toggweiler | supported by Stadt Zürich, Kanton Zürich & Pro Helvetia-Schweizer Kulturstiftung, Fachausschuss Tanz & Theater BS/BL, Société Suisse des Auteurs, Ernst Göhner Stiftung, Migros-Kulturprozent, Stanley Thomas Johnson Foundation, kurimanzutto | co-production Gessnerallee, PACT Zollverein, HAU Hebbel am Ufer, Les spectacles vivants du Centre Pompidou, Kaserne Basel, Tanzhaus Zürich

DUUR: 70 min.
TALEN: Engels
BELGIAN PREMIERE

+ post-performance talk on Fri 6/03, moderated by Anna Vleeshouwers

Presented by
Kaaitheater Brussels, dance!