CAEN AMOUR
Voorloper van vaudeville en striptease
Geschiedenis is altijd deels fictie. Vanuit deze premisse en met veel historische verbeelding herinterpreteert de Amerikaanse choreograaf Trajal Harrell onze verledens. In eerder werk liet hij postmoderne dans de dialoog aangaan met de New Yorkse voguing-scene. Deze keer installeert hij een ontmoeting tussen pionier van de vroegmoderne dans Loïe Fuller, butoh-grondlegger Tatsumi Hijikata, en Comme des Garçons-oprichtster Rei Kawakubo. Ook introduceert hij de hoochie coochie-shows. Deze verleidelijke buikdansspektakels in Oosterse jurken doken op tijdens de wereldexpo in Chicago (1893), als voorlopers van vaudeville en striptease.
Trajal Harrell belicht het moment in de dansgeschiedenis waar vrouwelijke artiesten de grenzen aftastten tussen amusement, erotische dans, en vroege experimenten in moderne dans. Hij laat CAEN AMOUR de vorm aannemen van een hoochie coochieshow. Met verleidelijke bewegingen lokken de schaars geklede ‘hoochies’ je richting backstage, om de festiviteiten aan de ‘coochie’- zijde te onthullen.
• Trajal Harrell staat met zijn performances zowel in theaters als musea. In mei 2016 beëindigde hij een tweejarige residentie in het MoMA (New York). In het Kaaitheater toonde hij al (M)imosa, Antigone Sr. en een samenwerking met kunstenares Sarah Sze in Performatik13.
Slim theater verpakt in wat een simpele modeshow lijkt. - de Volkskrant
choreography Trajal Harrell | dancers Trajal Harrell, Thibault Lac, Perle Palombe, Ondrej Vidlar + guest performer | lighting design Sylvain Rausa | set design Jean Stephan Kiss | sountrack Trajal Harrell | costumes Trajal Harrell and the performers | dramaturgy Sara Jansen | co-production Kampnagel (Hamburg), Festival Avignon, Theater Freiburg, Arsenic (Lausanne), Gessnerallee (Zurich), ICA Boston, Kaaitheater (Brussels), Productiehuis Rotterdam | major funding support has also been provided by Tanzfond Erbe