Allegory of the Painted Woman
Moeder, Madonna, verleidster, prostituee, martelares, heilige, godin… het zijn typische motieven die doorheen de kunstgeschiedenis vanuit een veelal mannelijke blik zijn geschilderd en gebeeldhouwd. Met als resultaat de historische starheid van vrouwelijke gebaren en de objectivering van hun lichaam. Daarom selecteerde Alexis Blake een reeks vrouwelijke poses uit kunstwerken van de Renaissance tot het vroege modernisme, en creëerde een choreografie/performance die subjectiviteit, gender en representatie onderzoekt via belichaming, herhaling en geluid. Twee danseressen en vier muzikanten betreden de Hortahal van BOZAR en strippen de houdingen van hun geschiedenis en context. Als toeschouwer word je zo uitgedaagd om je vooroordelen over een lichaam onder ogen te zien, tegen te spreken of in vraag te stellen.
• Alexis Blake heeft een multidisciplinaire praktijk die fijne kunst, beweging en performance samenvoegt. Blake ontving een Master in Fine Art van Piet Zwart Intituut, Rotterdam (2007) en was artist-in-residence bij de Delfina Foundation, Londen (2016) en de Jan van Eyck Academie, Maastricht (2014-15). Haar werk was te zien op plekken als de Riga Biennial 2018, Rijksmuseum (Amsterdam), British Museum (Londen) als onderdeel van Block Universe, ExtraCity (Antwerpen) en La Triennale di Milano XXI (Milaan).
concept, direction & choreography Alexis Blake | dancers Nafisah Baba, Marika Meoli | musicians Raphaëlle Ribouillault (clarinet), Rosa Vidal (clarinet), Jean Xhonneux (tuba), Robert Visser (euphonium) | music score Alexis Blake, Kirsten Gramlich & Robert Visser | costume design Elisa van Joolen
within the context of the exhibition
BERNARD VAN ORLEY
BRUSSELS AND THE RENAISSANCE
This first ever monographic exhibition of the work of Bernard van Orley – a key figure in the Renaissance world which formed Bruegel – collects masterpieces from around the world, and returns them to the place where they were once created. > Read more