Alexis Blake [US/NL] PRESENTED BY BOZAR

Allegory of the Painted Woman

Allegory of the Painted Woman
Allegory of the Painted Woman

23.03.2019

Moeder, Madonna, verleidster, prostituee, martelares, heilige, godin… het zijn typische motieven die doorheen de kunstgeschiedenis vanuit een veelal mannelijke blik zijn geschilderd en gebeeldhouwd. Met als resultaat de historische starheid van vrouwelijke gebaren en de objectivering van hun lichaam. Daarom selecteerde Alexis Blake een reeks vrouwelijke poses uit kunstwerken van de Renaissance tot het vroege modernisme, en creëerde een choreografie/performance die subjectiviteit, gender en representatie onderzoekt via belichaming, herhaling en geluid. Twee danseressen en vier muzikanten betreden de Hortahal van BOZAR en strippen de houdingen van hun geschiedenis en context. Als toeschouwer word je zo uitgedaagd om je vooroordelen over een lichaam onder ogen te zien, tegen te spreken of in vraag te stellen.

• Alexis Blake heeft een multidisciplinaire praktijk die fijne kunst, beweging en performance samenvoegt. Blake ontving een Master in Fine Art van Piet Zwart Intituut, Rotterdam (2007) en was artist-in-residence bij de Delfina Foundation, Londen (2016) en de Jan van Eyck Academie, Maastricht (2014-15). Haar werk was te zien op plekken als de Riga Biennial 2018, Rijksmuseum (Amsterdam), British Museum (Londen) als onderdeel van Block Universe, ExtraCity (Antwerpen) en La Triennale di Milano XXI (Milaan).


concept, direction & choreography Alexis Blake | dancers Nafisah Baba, Marika Meoli | musicians Raphaëlle Ribouillault (clarinet), Rosa Vidal (clarinet), Jean Xhonneux (tuba), Robert Visser (euphonium) | music score Alexis Blake, Kirsten Gramlich & Robert Visser | costume design Elisa van Joolen 

There's more

PERFORMATIK19 VIDEO | Alexis Blake - Allegory of the Painted Woman

an interview with Alexis Blake

PERFORMATIK19 VIDEO | Alexis Blake - Allegory of the Painted Woman
PERFORMATIK19 VIDEO | Alexis Blake - Allegory of the Painted Woman

Video

vr 22.03.19

Alexis Blake selected a series of female poses found in artworks from the Renaissance to early Modernism and created a choreography and performance that explores subjectivity and examines gender and representation through embodiment, repetition and sound. Two dancers and four musicians in the Horta Hall at BOZAR will abstract the poses, strip them of their history and context, and confront the viewer to address, contradict and question preconceived notions of a body.