Wasted Land
Geïnspireerd door queer ecology, gaat Ntando Cele aan de slag met theater, donkere humor, de samenstelling van een koor en video om zo de complexe relatie tussen mensen en hun afval bloot te leggen. Tegen een apocalyptische achtergrond, dissecteert Cele de menselijke catastrofes die voortkomen uit de wereld van fast fashion en western feel-good ecology, waar organische labels en sussende beloftes van recyclage een bron van comfort vormen. Of: hoe de droom van duurzaamheid van één persoon, de ondergang van de ander kan betekenen.
De Zuid-Afrikaanse kunstenaar Ntando Cele brengt een vurige performance en musical en vindt inspiratie in T.S. Eliots The Waste Land (1923), maar ook in hedendaags sociologisch en wetenschappelijk onderzoek naar kolonialisme en afval. Een melodisch landschap ontstaat dat schippert tussen een theaterperformance, videoprojectie en een poëtisch concert.
Is het mogelijk ons een wereld voor te stellen waarin samenlevingen zich solidair opstellen tegen onrechtvaardigheid? Tegen de onderdrukking van alle mensen, niet-mensen én de Aarde? Door de lens van fast fashion kijkt de voorstelling naar ecologische ideologieën van duurzaamheid in West-Europa en de aanhoudende sociale onrechtvaardigheid elders in de wereld. Fast fashion verbindt immers het Westen – dat blijft consumeren volgens criteria van ‘het goede leven’ - met ontwikkelingslanden die tegen lage kosten produceren en in ruil daarvoor ook het geglobaliseerde afval vergaren.
• Ntando Cele is een regisseur en theatermaker uit Zuid-Amerika en woont in Bern. Ze heeft politieke voorstellingen gecreëerd en geperformd en heeft als onderdeel van Manaka Empowerment Prod. verschillende politiek-muzikale komedies geënsceneerd sinds 2012. Ze dissecteert vooroordelen en stereotypen en confronteert haar publiek met hun perceptie van de wereld. In 2019-2020 was ze co-auteur, co-regisseur en performer van Black. Space. Race. A Supersonic Afrobeat performance. In 2023 won ze de Swiss Diversity Award for Wer hat Angst vorm weissen Mann? & 2023 Schweizer Preis für Darstellende Künste.
concept and direction Ntando Cele ⎸ with Ntando Cele, Françoise Gautier, Angela Kerrison ⎸ composition and musical direction Wael Sami Elkholy ⎸ beats by Soukey ⎸ costumes Rudolf Jost ⎸ artistic and technical collaboration Sandro Griesser ⎸ collaboration in dramaturgy Raphael Urweider, Davide-Christelle Sanvee, Payal Parekh ⎸ assistant director Joëlle Antonie Gbeassor ⎸ sound Janyves Coïc ⎸ lighting Demian Jakob ⎸ video Janosch Abel, Nicolas Gerlier ⎸ props Mathieu Dorsaz ⎸ stage management Véronique Kespi ⎸ stage management Véronique Kespi ⎸ lighting technicians Cassandre Colliard, Julie Nowotnik ⎸ video technician Victor Hunziker ⎸ costume workshop Machteld Vis, Nora-Li Hess ⎸ set building Ateliers du Théâtre Vidy-Lausanne ⎸ production Judith Martin, Marion Caillaud, Manaka Empowerment Prod., Nina Sautter, Théâtre Vidy-Lausanne ⎸ booking Elizabeth Gay ⎸ coproduction DE SINGEL, Bonlieu, scène nationale Annecy, Maison Saint-Gervais, Genève, LAC Lugano Arte e Cultura, Festival NEXT, Dampfzentrale, Berne Dans le cadre du Projet Interreg franco-suisse n° 20919 – LACS - Annecy-Chambéry-Besançon-Genève-Lausanne ⎸ with the support of Expédition Suisse (LAC Lugano Arte e Cultura, Gessnerallee Zürich, Theater Chur, Kaserne Basel, Théâtre St-Gervais Genève, Dampfzentale Bern, Théâtre Vidy-Lausanne), Kultur Stadt Bern, Swisslos - Kultur Kanton Bern, Ernst Göhner Stiftung, Pro Helvetia, Corodis, Loterie romande, Burgergemeinde Bern, Fonds de dotation Porosus, Migros-Kulturprozen, Landis & Gyr Stiftung Stiftung, Schweizerische Interpretenstiftung ⎸ in collaboration with Residenz Schauspiel Leipzig ⎸ many thanks to Isabel Gygax, Ueli Kempter, Patricia Kafwamba Oguey