The Art of Assembly
Van Occupy Wall Street tot Milo Raus' The Congo Tribunal, van burgerbeweging tot artistiek project: sinds jaren verdiept de Duitse dramaturg en schrijver Florian Malzacher zich in de theatrale mogelijkheden en effecten van protest, assembly en andere politieke participatievormen. Hiermee erkent hij een sterke internationale behoefte bij kunstenaars én publiek naar een theater dat niet alleen politieke onderwerpen behandelt, maar zowel vormelijk als inhoudelijk radicaal is.
Zijn recente boek heet The Art of Assembly, Political Theatre Today. Daarin bespreekt hij verschillende tendensen en iconische projecten die de grens tussen theater en politiek verkennen. Het laatste hoofdstuk, ‘Theatre as Assembly’, vormt het startpunt voor een gesprek met twee Brusselse, internationaal werkende kunstenaars. Anna Rispoli en Danae Theodoridou werken beiden met mensen wiens stem in de publieke ruimte versterking nodig heeft. Denk aan Brusselse jongeren of vrouwelijke huishoudhulpen met een migratieachtegrond. Allebei ontwikkelen ze publieke bijeenkomsten en assemblies, steeds in nauwe samenwerking met deze groepen.
Met moderator Lara Staal gaan de drie in gesprek over co-creatie. Hoe kan hun ervaring als kunstenaars helpen bij het opzetten bij meer verrassende, subversieve, flamboyante of speelse assemblies? Waarin schuilt de kracht van die artistieke verbeelding? En wat is de impact hiervan?
"Not art in public space but art as public space: achieving this is perhaps political theatre’s most urgent desire." -- Florian Malzacher, The Art of Assembly
Danae Theodoridou is een performancemaker en onderzoeker gevestigd in Brussel. Haar werk richt zich op sociale verbeelding, de praktijk van democratie en de manier waarop kunst bijdraagt aan het ontstaan van sociaal-politieke alternatieven. Ze publiceert, geeft les en was met haar projecten, waaronder An attempt to devise a democratic assembly, recent te gast op MolenFest, het evenement dat de kandidatuur van Molenbeek als culturele hoofdstad in de kijker zette. Het wordt hernomen voor deze editie van Ecopolis.
Anna Rispoli werkt op de grens tussen artistieke creatie en publieke ruimte en doet dat vaak met en vanuit groepen, zoals tieners en scholieren, activistische groeperingen, organisaties die werken rond herverdeling of basisinkomen, enz. Ze laat zich daarbij leiden door wat ze observeert: van sociale angst tot het verband tussen erotiek en politiek, of... de grote verschillen in vergadertechnieken. Ook haar project With love not for love kende onlangs een publiek moment tijdens MolenFest in de vorm van een catwalk van ‘domestic workers’.
Lara Staal is onderzoeker, curator, theatermaker en schrijver. Haar werk gaat over hoe theater een platform kan bieden voor politieke reflectie en mobilisatie. Ze houdt ervan verbinding te maken tussen verschillende domeinen. Als huisregisseur bij NTGent tekende ze voor geëngageerde voorstellingen als ‘Dissident’ of ‘Serdi’.
Florian Malzacher is curator, schrijver en dramaturg. Sinds 2021 presenteert hij The Art of Assembly, een serie lezingen over het potentieel van samenkomst in kunst en activisme. Hij was artistiek directeur van het Impulse Theater Festival in Keulen, Düsseldorf en Mulheim (2013-2017) en co-curator van het steirischer herbst festival in Graz, Oostenrijk (2006-2012). Zijn boeken en essays zijn vertaald in meer dan 15 talen. Zijn meest recente publicatie is The Art of Assembly. Political Theatre Today (2023).