Akal
– the earth
Kun je met choreografie de gaten in ons historisch geheugen opvullen? In Akal, het slotstuk van zijn nieuwste trilogie, focust Radouan Mriziga opnieuw op de kennis van de Imazighen, de inheemse bevolking van Noord-Afrika. Hun orale cultuur kreeg eeuwenlang geen erkenning, maar voor Mriziga is het een bron van inspiratie voor de toekomst. Elk luik van de trilogie is een solo voor een danseres en draait om een vrouwelijke mythologische figuur die op haar manier de kennis rond de Amazigh-cultuur belichaamt en doorgeeft.
In Akal (Aarde in Tamazight) staat de oud-Egyptische godin Neith centraal, die de zielen van overledenen naar de onderwereld gidst. Mriziga nodigt voor deze solo de Rwandese danser, zangeres en choreografe Dorothée Munyaneza uit. In een intieme setting krijg je een mix van rituelen, traditionele dans, architectuur, storytelling, zang, poëzie en rap voorgeschoteld. Deze frisse kijk op een onderdrukt verleden doet je dromen van een inclusievere toekomst.
• Choreograaf en danser Radouan Mriziga volgde dansopleidingen in Marrakech en Tunesië en zette zijn parcours verder aan PARTS in Brussel. Sinds 2014 wordt hij ondersteund door Nomadisch Kunstencentrum Moussem. Van 2017 tot 2021 was hij artist-in-residence in Kaaitheater.
concept & choreography Radouan Mriziga | by and with Dorothée Munyaneza | movement transmission Maïté Minh Tâm Jeannolin, Sondos Belhassen | research support Hajar Ibnouthen | scenographic concept Estelle Gautier, Tewa Barnosa, Radouan Mriziga | visual artist Tewa Barnosa | light design Estelle Gautier | technical director Estelle Gautier | costumes Lila John | production A7LA5 | in collaboration with Something Great | co-production Kaaitheater, De Singel, Tanzquartier Wien, PACT Zollverein, Festival de Marseille, Walker Art Center, Wexner Center for the Arts, Contemporary Arts Center, C-Mine | distribution & tour management Something Great | funded by De Vlaamse Overheid
€ 22/19/16*/13/10