ma di wo do vr za zo
 
 
 
 
 
 
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
9
 
10
 
11
 
 
 
14
 
15
 
16
 
 
 
19
 
20
 
21
 
22
 
23
 
24
 
25
 
26
 
27
 
28
 
29
 
30
 
31
 
 
 
 
 
 

De zaak Shell

theater
online
13—14.11.2020

Opgelet: deze voorstelling is afgelast om de verspreiding van het nieuwe coronavirus tegen te gaan.

Om De zaak Shell toch tot bij jou te brengen, besloot productiehuis Frascati om hun eigen voorstellingen van dinsdag 3 t.e.m. vrijdag 6/11 om 19:30 gratis te livestreamen. Aansluitend op de voorstelling stellen Frascati en milieuorganisatie Milieudefensie samen elke avond een verdiepend programma voor. Tune in en geniet mee van dit online programma!

In april 2018 spande de Nederlandse ngo Milieudefensie een rechtszaak aan tegen oliegigant Shell om hen te dwingen hun bedrijfsvoering radicaal te veranderen. Anoek Nuyens en Rebekka De Wit bezochten aandeelhoudersvergaderingen van multinationals, lazen speeches van en interviews met Shell, ploegden beleidsnota’s van overheden door, en noteerden opmerkingen van familie en vrienden over klimaatverandering. Al dit materiaal verwerkten ze tot een uitvoerig betoog voor iedere stem in het debat. De zaak Shell brengt al deze stemmen samen: van de twijfelende burger tot het door aandeelhouders gestuurde bedrijf, van de machteloze overheid tot de verslaafde consument. Waarom lijkt het zo gemakkelijk om verantwoordelijkheden door te schuiven?

• Anoek Nuyens en Rebekka de Wit zijn beiden schrijver en theatermaker. In 2017 maakten ze hun eerste gezamenlijke productie Tenzij je een beter plan hebt over de toenemende roep om de relatie tussen mens, dier, natuur en ding bij te stellen. Tijdens Ecopolis 2018 en 2019 kon je in het Kaaitheater al enkele monologen uit De zaak Shell meemaken.

‘De Wit en Nuyens laten ons zien hoe verstikkend de milieucrisis is.’
THEATERKRANT over pre-enactment De zaak Shell
 

concept, tekst en spel Anoek Nuyens en Rebekka de Wit | spel Nederland Jaap Spijkers, Janneke Remmers en Musia Mwankumi (stage) | spel België Suzanne Grotenhuis, Peter van den Begin en Musia Mwankumi (stage) | eindregie Erik Whien | vormgeving Marloes en Wikke | geluidsontwerp Christiaan Verbeek | kostuum Fransje Christiaans | dramaturgie Freek Vielen | beeld Studio Caro | productie Frascati Producties / De Nwe Tijd | met steun van Fonds 21, Prins Bernhard Cultuurfonds en de Vlaamse gemeenschap

TALEN: Nederlands