A Possibility of an Abstraction
Film zonder film
De Nederlandse kunstenares Germaine Kruip is scenografe van opleiding en werkt al vijftien jaar aan een oeuvre dat beweegt tussen sculptuur, performance en architectuur. Tijdens Performatik 2015 presenteerde ze A Possibility of an Abstraction: Square Dance, waarbij derwisjen hun rituele, cirkelvormige dans uitvoerden op vierkante patronen. Deze keer transformeert ze de theaterruimte tot een ruimte voor cinematografische ervaring.
Voor A Possibility of an Abstraction evoceert Kruip het schaduwspel, een precinematografische discipline, en de ‘paracinema’ van de Amerikaanse filmmaker Ken Jacobs. Door alleen licht te manipuleren ontstaat een meditatieve ruimte aan de rand van de waarneming, tegelijk film, theater en sculptuur. De muziek bij de voorstelling is van Hahn Rowe, bekend van zijn werk bij onder andere Meg Stuart.
• Germaine Kruip werkte eerst als scenografe. Nadat zij in 2000 laureaat werd van de Prix de Rome, concentreerde zij zich helemaal op haar beeldend werk. Afleveringen van A Possibility of An Abstraction waren te zien in de VS en Europa (o.a. Stedelijk Museum Amsterdam, The Approach, London, en Art Basel). Kruip woont en werkt in Amsterdam en Brussel.
#toughtheatre #tableauvivant #technology #matinee
concept & creation Germaine Kruip | composer Hahn Rowe | dramaturgy Bart Van Den Eynde | lighting design Germaine Kruip, Marc Dewit | technical direction Marc Dewit | assistant lighting designer, stage Chris Vanneste, Pierre Willems | stage construction Simon Callens | Germaine Kruip studio assistant Maxime Fauconnier | producer Ash Bulayev | production Stichting Rehearsal / Germaine Kruip | co-production Kunstenfestivaldesarts, Kaaitheater | this project is made possible through generous support of Ammodo, Mondriaan Fund
The premiere of the work was commissioned and presented at EMPAC / Experimental Media and Performing Arts Center, Rensselaer Polytechnic Institute, Troy, NY. Curator: Victoria Brooks. Original Lighting Designer: Laura Mroczkowski. The presentation at EMPAC was made possible through generous support by the Mondriaan Fund and Fonds Kwadraat.