Mayerling
Het begint als een historisch thriller. In 1889 werd de Habsburgse kroonprins Rudolf, zoon van Franz Joseph en Sisi, samen met zijn minnares Mary Vetsera dood aangetroffen in het jachthuis Mayerling. Moord of zelfmoord? Rudolf was een aanhanger van de theorien van Charles Darwin. Na de dood van zijn dochter publiceerde Darwin On the Origin of Species.
Op de scène gaan drie jonge mannen op onderzoek uit. Een journalist, een wetenschapper en een kunstkenner proberen een antwoord te vinden op de vraag: Waarom gaan we dood?
Een nieuwe theatertekst van Rudi Meulemans, Hilde Wils regisseert.
Rudolf van Habsburg en Charles Darwin
De Parade laat de wereld nooit los. In Mayerling, de nieuwe tekst van auteur en regisseur Rudi Meulemans, worden actuele vragen uit wereld en wetenschap vertaald naar theater en fictie. Zoals steeds zijn de verhaallijnen die hij uitzet veelvoudig, rijk aan inhoud, gevuld met feiten en wetenschappelijk ‘bewijsmateriaal’.
De eerste verhaallijn begint als een historische thriller. In 1889 werd de Habsburgse kroonprins Rudolf, zoon van Franz Joseph en Sisi, samen met zijn minnares Mary Vetsera dood aangetroffen in het jachthuis Mayerling. Moord of zelfmoord? De omstandigheden van hun dood werden – wellicht niet toevallig – nooit opgehelderd. Tot in 1991 de Oostenrijkse meubelmaker Helmut Flatzelsteiner op het toneel verschijnt en er opnieuw een forensisch onderzoek op de stoffelijke resten van Vetsera wordt uitgevoerd…
De tweede narratieve hoofdader concentreert zich op het leven van Charles Darwin en op diens evolutietheorie waarvan kroonprins Rudolf een fervente aanhanger was. 2009 is het Darwinjaar: hij werd 200 geleden geboren en 150 geleden verscheen het boek On the Origin of Species dat een revolutie ontketende in de toenmalige wetenschap en dat nog steeds ons denken over de mens en zijn voorgeschiedenis bepaalt. Maar meer nog dan door die verjaardagen komt het belang van Darwins denken vandaag in de actualiteit door de aanvallen die erop worden uitgevoerd door de aanhangers van het creationisme en het ‘intelligent design’. Door zijn wetenschappelijk onderzoek en door de dood van zijn tienjarig dochtertje Annie had Darwin zich, tot verdriet van zijn vrouw Emma, meer en meer van het geloof in het bestaan van een – rechtvaardige – godheid afgekeerd.
De verhaallijnen van Rudolf van Habsburg en Charles Darwin worden verstrengeld met de persoonlijke levens van drie personages die als vertellers optreden: een journalist, een taxonoom en een door geloofskwesties gefascineerde kunsthistoricus.
Bij de enscenering gaat Hilde Wils aan het werk met drie acteurs die nooit eerder bij De Parade speelden: Karel Tuytschaever, Tibo Vandenborre en Jorre Vandenbussche . De vaste kern van De Parade-acteurs (Tom de Hoog, Ina Geerts, Johan Heestermans, Caroline Rottier, Andreas Van de Maele, Hilde Wils) zal indirect aanwezig zijn. In filmfragmenten, geregisseerd door Rudi Meulemans, lezen zij historische documenten, waardoor de verhalen een wetenschappelijke ondersteuning krijgen. En laat de tegenstelling tussen wetenschap en fictie nou net het centrale thema van Mayerling zijn.
text Rudi Meulemans | direction Hilde Wils | with Karel
Tuytschaever, Tibo Vandenborre, Jorre Vandenbussche (on stage), Tom de
Hoog, Ina Geerts, Johan Heestermans, Caroline Rottier, Andreas Van de
Maele (on film) | dramaturgy Marianne Van Kerkhoven (Kaaitheater) | light Kim Rens | graphics Casier/Fieuws | production De Parade (Brussels) | co-production Kaaitheater