De Executie van Maximiliaan
Over het tragische lot van de Habsburgers, over kunst, politiek en censuur
Na Starnberg, een voorstelling over de Oostenrijkse keizerin Sisi, halen Rudi Meulemans en De Parade opnieuw een episode uit de Europese geschiedenis naar boven die verbonden is met het tragische lot van de Habsburgers.
Op 19 juni 1867 stierf Maximiliaan, broer van keizer Franz Joseph van Oostenrijk en gehuwd met de Belgische prinses Charlotte, dochter van Leopold I, voor het vuurpeloton van de Mexicaanse Juaristas. Maximiliaan en Charlotte waren gedurende drie jaar keizer en keizerin van Mexico, op vraag van Napoleon III.
Het vertrekpunt van de voorstelling is het fenomenale doek dat de Franse impressionist Eduard Manet van deze terechtstelling schilderde. Tijdens Manets leven kon of mocht dit werk niet getoond worden. In De executie van Maximiliaan zoomt Rudi Meulemans in op het schilderij van Manet, op de redenen waarom dit doek niet getoond mocht worden. Twee personages nemen Manets verdediging op zich: Manets vriend en dus tijdgenoot, kunstkenner Théodore Duret en Michel, een jonge student kunstgeschiedenis, die vandaag op zoek gaat naar het waarom van de drie versies van het schilderij. Een voorstelling over kunst, politiek en censuur. Over de manier waarop met dissonante stemmen in de maatschappij wordt omgegaan.
Texte & mise en scène Rudi Meulemans
Avec Tom de Hoog, Johan Heestermans
Dramaturgie Marianne van Kerkhoven
Stage dramaturgie Sarah De Boeck, Fanne Boland
Lumière Arne Lievens
Création graphique Griet Dekoninck
Assistante de production Josée Lehon
Production De Parade
En collaboration avec Kaaitheater
Avec le soutien de Gouvernement Flamand, Commission de la Communauté Flamande, Vlaams Fonds voor de Letteren