Mokhallad Rasem & Kuno Bakker/Toneelhuis & Dood Paard
Als onze fundering bestaat uit met elkaar spreken, naar elkaar luisteren en aanvaarden dat we het soms wel en soms niet met elkaar eens zijn, lukt het dan om op dat abstracte fundament een werkelijk, concreet bouwwerk te construeren, zoals een huis waar we ons beiden thuis voelen?
Als onze fundering bestaat uit met elkaar spreken, naar elkaar luisteren en aanvaarden dat we het soms wel en soms niet met elkaar eens zijn, lukt het dan om op dat abstracte fundament een werkelijk, concreet bouwwerk te construeren, zoals een huis waar we ons beiden thuis voelen?*
Mokhallad Rasem en Kuno Bakker stellen zich voor: Mokhallad Rasem (1981) is acteur en regisseur, geboren en opgeleid in Bagdad. De oorlog in Irak gaf zijn leven een andere wending en sinds 2005 woont en werkt hij in België. Hij laat zich opmerken met Irakese geesten dat flitsend en fysiek, associatief en fragmentarisch opgebouwd was. Sinds 1 januari 2013 is hij Toneelhuismaker. Waar hij aanvankelijk vooral met klassiek theaterrepertoire aan de slag ging, is zijn aanpak mettertijd meer documentair van aard geworden. Projecten als Body Revolution en Zielzoekers getuigen van een bijzondere gevoeligheid voor wat ontheemding met een mens doet. Hij zet deze lijn verder in De verse tijd en Dagboek van een leeg bed. Pakkend, universeel, en koppig hoopvol.
Kuno Bakker (1967) is een van de oprichters van het Amsterdamse toneelgezelschap Dood Paard. De afgelopen jaren maakte en speelde hij bij dit gezelschap in onder andere Volpone, Othello (bye bye) en Wie is er bang voor Virginia Woolf? Hij was ook te zien in Poquelin II, een coproductie met Toneelhuis. Kuno geeft regelmatig les op theater –en dansopleidingen in België en Nederland. Hij speelde in films zoals de Brownian Movement en Waldstille en was te zien in verschillende televisieseries, waaronder Moordvrouw en Penoza."
*The Question: de fundamentele vraag waaruit elke voorstelling ontspringt.