ma di wo do vr za zo
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
9
 
10
 
11
 
12
 
13
 
14
 
15
 
16
 
17
 
18
 
19
 
20
 
21
 
22
 
23
 
24
 
25
 
26
 
27
 
28
 
29
 
30
 
 
 
 
 
 

Lees meer Infidèles

11.01.22

Lees hier meer over Infidèles - [in het Nederlands]

Luister hieronder naar het interview met Jolente de Keersmaeker voor Pompidou of verdiep je in het werk van Ingmar Bergman aan de hand van de tekst van Martine Bom. Meer informatie over de voorstelling, speeldata en credits vind je hier.


Over het werk van Ingmar Bergman: Infidèles en Laterna Magica

Na Scènes de la vie conjugale (Scènes uit een huwelijk) en Après la répétition (Na de repetitie), duikt STAN opnieuw het werk van Ingmar Bergman in.  Voor Infidèles werken Jolente De Keersmaeker en Frank Vercruyssen samen met Robby Cleiren en Ruth Becquart.  De voorstelling, een co-productie met De Roovers, werd in 2018 in het Frans gecreëerd in Théâtre Garonne, Toulouse en ging daar in première.  Ze maakte deel uit van de internationale viering van de honderdste verjaardag van Ingmar Bergman.  Nu volgt de Nederlandstalige versie, wat meteen de eerste keer is dat deze tekst in het Nederlands wordt gespeeld.

Ingmar Bergman (Uppsala 14 juli 1918 – Fårö, 30 juli 2007) was een Zweedse toneel- en filmregisseur die met zijn oeuvre van 40 films en talloze toneelvoorstellingen een onuitwisbare stempel heeft gedrukt op de film- en theatergeschiedenis.

Infidèles is gebaseerd op het gelijknamige scenario uit 1996, ‘Trolösa’ in het Zweeds, en op zijn autobiografie ‘Laterna Magica’ uit 1987.  Liv Ullmann, de iconische actrice die essentieel was in Bergman’s leven en werk, verfimde Infidèles in 2000 met Lena Endre en Krister Henriksson in de hoofdrollen.

In Infidèles vertrekt Bergman van een klassieke driehoeksverhouding maar gaat hij ook zelf in dialoog met zijn personages.  Zijn werk bezit vrijwel altijd autobiografische elementen, maar in dit werk is deze dimensie nog explicieter aanwezig. Dankzij Bergman’s vlijmscherpe pen, die zoals steeds getuigt van een meedogenloze empathie en een niets ontziende zelfspot, vervalt de tekst nooit in gratuit confessionalisme of nodeloze psychologisering. Verder zorgen de toevoegingen uit Laterna Magica ervoor dat de tekst nog persoonlijker wordt.

« We hebben alles met elkaar doorstaan: hartstocht, tederheid, passie, aanstellerigheid, verraad, woede, komiek, walging, liefde, leugens, vreugde, geboorten, donderslagen, maneschijn, meubels, huisraad, jaloezie, grote bedden, smalle bedden, geheime onderkomens, grensoverschrijdingen, goed vertrouwen – er komt nog meer - tranen, erotiek, alleen erotiek, rampen, triomfen, vervelende situaties, grofheden, vechtpartijen, angst, angst, verlangen, eicellen, spermatozoïden, bloedingen, breuken, onderbroeken –er komt nog meer, het is maar het beste op te houden voor de regels vol zijn – impotentie, liederlijkheid, afschuw, de nabijheid van de dood, de dood, zwarte nachten, slapeloze nachten, witte nachten, de muziek, de ontbijten, borsten, lippen, de beelden, draai je om naar de camera en kijk naar mijn hand, ik houd hem rechts van het compendium, huid, honden, de rituelen, de gebraden eend, de walvisbiefstuk, de bedorven oesters, bedrog en geknoei, verkrachtingen, mooie kleren, sieraden, aanrakingen, kussen, schouders, heupen, vreemd licht, straten, steden, rivalen, verleiders, haartjes in de kam, lange brieven, verklaringen, alle lachbuien, het ouder worden, de kwaaltjes, de brillen, de handen, de handen, de handen – nu is de aria afgelopen – de schaduwen, de zachtheid, ik help je, de kustlijn, de zee – nu is het stil. Mijn vaders gouden horloge met het gebarsten glas tikt in zijn doosje op het bureau, het staat op zeven voor twaalf. »
 - Ingmar Bergman, Laterna Magica