Lara Staal

1. Als secundair onderwijs een oefening in samenleven is en een voorbereiding op de toekomstige maatschappij; hoe kunnen scholen dan corrigeren wat er nu misgaat als het gaat om het systematisch uitsluiten van bepaalde mensen en gemeenschappen?
2. Wat gebeurt er als je mensen macht geeft die tot dan toe geen of nauwelijks invloed hebben kunnen uitoefenen op hun omgeving?
3. Wat is de waarde van ongehoorzaamheid, woede en provocatie binnen een schoolgemeenschap (en later binnen de samenleving)? Hoe zorgen we ervoor dat we het systeem altijd kritisch blijven bevragen en uitdagen en ophouden voortdurend aan de verwachtingen te willen voldoen?*

Lara Staal stelt zich voor: Lara Staal is theatermaker, curator, onderzoeker en schrijver. Haar werk gaat over hoe theater een platform kan bieden voor politieke reflectie en mobilisatie en allianties kan sluiten tussen verschillende domeinen. Sinds 2017 werkt ze als freelance curator & maker in de podiumkunsten en ontwikkelde projecten als "De avond van de Woede" (samen met rapper Gideon Everduim) en "Europe on Trial" (samen met mensenrechtenactivist Yoonis Osman Nuur). Sinds 2018 werkt ze bij NTGent samen met journalisten, politici, academici en kunstenaars aan een serie over waarheid, geloof, schoonheid, rechtvaardigheid en trots. In februari 2020 organiseerde ze bij Münchner Kammerspiele de “Shadow Munich Security Conference”, in reactie op de huidige Munich Security Conference; een counter-conference die een groep progressieve stemmen uitnodigde om veiligheid en veiligheidsbeleid te herdefiniëren. In februari 2021 zal ‘Dissident’ in première gaan; een theatercollege waarin jongeren die bekend staan als ‘probleemgeval’, het publiek zullen onderwijzen over zaken als discipline, regels en succes. Naast haar werk als curator en maker werkt ze als tutor bij de master DAS Theater in Amsterdam en schrijft ze voor tijdschriften als "rekto:verso", "Theatermaker", "Mister Motley" en "Etcetera".

*The Question: de fundamentele vraag waaruit elke voorstelling ontspringt.