Anne Collod/... & alters [FR]

The Parliament of the Invisibles

The Parliament of the Invisibles
The Parliament of the Invisibles

29.10.2015

Een hedendaagse dodendans

In 2008 was de Franse choreografe Anne Collod te gast in het Kaaitheater met parades and changes, replays, een fantastische herwerking van het legendarische stuk van Anna Halprin uit 1965. Met The Parlement of the Invisibles brengt zij opnieuw een belangrijke historische dans in een eigentijdse interpretatie.

De danse macabre of dodendans kent zijn oorsprong in de middeleeuwen. De Duitse choreograaf en pedagoog Kurt Leeder, medewerker van Kurt Jooss, maakte in 1935 zijn versie van 18 dansende skeletten op muziek van Camille Saint-Saëns.

Voor The Parlement of the Invisibles maakt Anne Collod een filmische re-enactment van Leeders dans. De vijf dansers verhouden zich tot deze film en tot de originele archiefbeelden. De voorstelling wekt een vergeten werk tot leven, maar wil ook een dialoog zijn tussen levenden en doden. Via verschillende vormen – processie, carnaval, ritueel, trance – wordt de plaats van de doden in ons leven vandaag verbeeld. Angst en rouw staan zij aan zij met het collectief vieren van de dood. Ook in de muziek van Pierre-Yves Macé wordt verwezen naar zowel de muziek van Saint-Saëns als naar fanfare, carnaval en lamentatie.

• Door haar studie in de Laban-dansnotatie kreeg Anne Collod interesse in de re-enactment van choreografisch werk uit de 20ste eeuw. Ze richtte hiervoor het collectief Quatuor Albrecht Knust mee op (1993-2001) en werkte vervolgens met Anna Halprin aan parades & changes, replays (2008), waarvoor ze in 2010 in New York een Bessie Award kreeg.

#norisk

RE:THINK TALK at 7 PM | Filosofe Vinciane Despret (universiteit Luik) zorgde in 2013 voor een sterke vooropening van Burning Ice #6 met haar lezing What would animals answer if we asked them the right questions? Ter gelegenheid van deze voorstelling geeft ze een lezing over de relaties tussen doden en levenden en hoe die een onuitputtelijke bron van verhalen en kunst zijn.


concept, artistic direction Anne Collod | choreography Anne Collod in association with the performers - Sigurd Leeder | artistic collaboration Johann Maheut , Cécile Proust | dancers Jonas Chéreau, Germana Civera, Marta Isquierdo-Munoz, Laurent Pichaud (replaces Fabrice Ramalingom), Betty Tchomanga | music Pierre-Yves Macé after Camille Saint Saëns | musicians (recorded) Maxime Echardour (percussion), Guénolé Keravec (bombarde), Trami Nguyen (piano) | lighting Henri-Emmanuel Doublier | scenography Johann Maheut | images Jacques Hœpffner | costume design La Bourette | stage management Juliette Rudent-Gili | administration, production, touring Grand Ensemble | delegate producer ... & alters | co-productions La Briqueterie CDC Val de Marne, Fontenay en scènes, Théâtre Jean-Vilar de Vitry sur Seine, Le Vivat scène conventionnée danse et théâtre d’Armentières, Parc de la Villette dans le cadre des Résidences d'artistes, Centre National de la Danse de Pantin, Arsenal de Metz, Centre Chorégraphique National de Montpellier Languedoc Roussillon – Programme Résidences, Le Phare - Centre Chorégraphique National du Havre Haute-Normandie, Centre Chorégraphique National de Franche-Comté à Belfort, avec l’aide à la production d’ARCADI Île de France | support Adami, Spedidam, Théâtre de Vanves, Pact-Zollverein/Essen | thanks CDC Toulouse/Midi-Pyrénées, Théâtre Garonne, Théâtre de Gennevilliers | … & alters is supported by DRAC Île de France, Ministère de la Culture et de la Communication, au titre de l’aide aux compagnies et associée à la Briqueterie CDC Val de Marne (2014-2016).