The Golden Stool
or the story of Nana Yaa Asantewaa
In deze AfrOpera brengt Gorges Ocloo een ode aan Nana Yaa Asantewaa. Deze vrouw neemt rond 1900 de leiding in het verzet tegen de troepen van het Britse koninkrijk. Ze houdt samen met de door haar opgerichte vrouwenbrigade een jaar lang stand in een gevecht om de ‘Golden Stool’, troon en trots van het toenmalige Asanterijk in Ghana, waar ook de roots van Ocloo liggen.
Al jaren worden de Asante afgeslacht voor hout, goud en cacao. De industriële revolutie in het verre Engeland vraagt om middelen, veel middelen, als een hongerig beest. Het opeisen van de Golden Stool door de Britten was voor Nana Yaa Asantewaa en haar vrouwen de druppel. De Golden Stool zou het land niet verlaten!
Tien vrouwen, waaronder sopraan Nobulumko Mngxekeza-Nziramasanga en mezzosopraan Nonkululeko Nkwinti zingen, spelen en dansen het verhaal van Nana Yaa Asantewaa en haar moedige strijd. Dit doen ze op de tonen van beroemde aria’s uit het klassieke westerse operarepertoire - dat Gorges Ocloo zich voor de gelegenheid heeft toegeëigend en vermengd met invloeden uit de Afrikaanse klassieke muziek. Händel, Bizet, Sjostakovitsj, Verdi, Vivaldi, Beethoven, Orff,… ze passeren allemaal de revue. De opera is het portret van de radicale vrouw die toch het laatste woord kreeg.
'Zelden zien we een voorstelling met zoveel zin voor experiment en urgentie. En wie kan zeggen dat hij op zijn eentje een nieuw muzikaal genre op de kaart heeft gezet?' — De Standaard
'Ocloo heeft elke centimeter van het podium gevuld met dans en elke kubieke meter lucht met geluid. Alle registers worden opengetrokken in deze enthousiasmerende en charmante voorstelling die aan een uitspraak van Puertoricaanse rapper Residente herinnert: “met Ocloo eet je, zelfs als je geen honger hebt.' – Etcetera
• Als multidisciplinaire artiest is het parcours van Gorges Ocloo divers: van moderne dans, performance, community arts, beeldende kunsten en scenografie tot het componeren van muziek voor theater en dans. Hij stond de afgelopen jaren in het Kaaitheaterprogramma met de muzikale voorstellingen Moby Dick, at last Queequeg speaks (2021) en The Butcher (2022).
concept, direction, libretto, composition, set design & costumes Gorges Ocloo | soprano Nobulumko Mngxekeza-Nziramasanga | mezzosoprano Nonkululeko Nkwinti | choir, dance & percussion Doris Bokongo Nkumu, Nathalie Bokongo Nkumu, Gloria Abena Biney, Titilayo Oliha, Saar-Niragire De Groof, Briana Stuart, Maïmouna Badjie & Somalia Williamson | advice choir composition & choir master Joris Minten | co-libretto & dramaturgy Josse De Pauw | musical advice Katherina Lindekens | assistant director Chiara Monteverde | costume design Kasia Mielczarek | execution set & costumes Atelier Toneelhuis | light Pino Etz & Gilles Roosen | sound Victor Hidaldo | video technics Wim Piqueur | video recordings Gorges Ocloo | audio recordings Isa Tubbax | production manager Eva De Wolf & Noor De Graaf | production LOD muziektheater & Toneelhuis | coproduction Opera Ballet Vlaanderen & O. Festival Rotterdam | with the support of enoa & the Creative Europe Programme, the tax shelter measure by the Belgian Federal Government | tax shelter partner Flanders tax shelter | with thanks to Lukas Vanhoutte, Naomi Lampariello, Peter King, Wilhelmina Donkoh, The Queen Mother of Ejisu, The Women Commission Office of the Koforidua Technical University