Ivo Van Hove & Muziektheater Transparant [NL/BE]

The Diary of One Who Disappeared

The Diary of One Who Disappeared
The Diary of One Who Disappeared

11.03 – 12.03.2017

Tot as vergaan

De Tsjechische componist Leoš Janáček schrijft in 1917 Zápisník zmizelého: ‘het dagboek van een verdwenene’. Dit passionele verhaal in verzen gaat over een dorpsjongen die alles opgeeft om een mysterieus zigeunermeisje te volgen. Eigenlijk projecteert Janáček zijn vurige verlangens voor zijn muze Kamila Stösslová op de compositie voor tenor, alt, vrouwenkoor en piano. Later schrijft hij haar: “Er is zoveel emotie in dit werk, zoveel vuur, dat we beiden tot as zouden vergaan als het ons raakte.”

De resulterende liedcyclus van 22 taferelen is een delicate mix van wreedheid en tederheid, kenmerkend voor Janáčeks poëzie. Met zijn minimalisme dringt hij door tot de essentie van de muziek, en lijkt hij zelfs het einde van het operagenre in te luiden. Annelies Van Parys, huiscomponiste bij Transparant, schreef een antwoord bij Janáčeks stuk.

• Ivo van Hove is regisseur en directeur van Toneelgroep Amsterdam, en een oude bekende in het Kaaitheater. Zo ging hij vorig seizoen nog in première in de Kaaistudio’s met De andere stem. Ook presenteerde hij hier de laatste jaren tal van grote zaalproducties, van Maria Stuart over Na de repetitie/Persona, tot Angels in America. In De Munt zette hij met Idomeneo en La Clemenza di Tito reeds twee ijzersterke Mozart-producties neer.


composition Leoš Janáček, Annelies Van Parys | director Ivo van Hove | set design, lighting Jan Versweyveld | costumes An D’Huys | dramaturgy Krystian Lada | tenore Ed Lyon | mezzo Silvia De La Muela | actor Hugo Koolschijn | piano Lada Valesova | singers from the La Monnaie Choral Academy | production Muziektheater Transparant | co-production Klarafestival, De Munt/La Monnaie, Kaaitheater, Toneelgroep Amsterdam, Les Théâtres de la Ville de Luxembourg, Operadagen Rotterdam, Beijing Music Festival | co-presentation De Munt/La Monnaie