ma di wo do vr za zo
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
9
 
10
 
11
 
12
 
13
 
14
 
15
 
16
 
17
 
18
 
19
 
20
 
21
 
22
 
23
 
24
 
25
 
26
 
27
 
28
 
29
 
30
 
 
 
 
 
 

Organised Sound

muziek
29.01.2008

Percussie en noise

Halverwege de twintigste eeuw schoven componisten als Edgard Varèse en John Cage percussie naar voor als volwaardige instrumentarium. Sedertdien speelt percussie een vooraanstaande rol in de nieuwe muziek, omwille van de rijkdom aan klanken, het ritmische en het theatrale. De eerste slagwerkstukken waren ook de eerste composities die ‘noise’ of ‘ruis’ centraal plaatsten. Vandaag zijn het de laptopartiesten en de elektronicaspecialisten die ‘noise’ integreren in hun muziek. Sinds ‘noise’ als een gelijkwaardige parameter in hedendaagse muziek werd beschouwd, sprak John Cage over ‘organised sound’.

Dit concert brengt drie creaties van composities waarin percussie en het gebruik van elektronica een centrale plaats innemen. Champ d’Action werkt al enkele jaren nauw samen met de Slagwerkgroep Den Haag en trekt die samenwerking in dit programma verder door, met drie werken die speciaal voor de combinatie van beide ensembles worden geschreven. De Cypriotisch-Brits-Nederlandse componist Iannis Kiriakides, de jonge Russische componist Dmitri Kourliandski en de Vlaming Serge Verstockt (tevens artistiek leider van Champ d’Action) schrijven elk voor de combinatie van deze twee ensembles een werk. Drie tot zes percussionisten, evenveel ‘gewone’ instrumenten en live-elektronica worden gebundeld. Dit is de sound van de 21ste eeuw!


Programma

Iannis Kyriakides, Telegraphic (voor synthesizer, cello, contrabas, fluit, basklarinet, trombone, telegraphic keys, elektronica)
Dmitri Kourliandsky, unsolvable acoustic case (voor percussie, piano, cello, contrabas, fluit, basklarinet, trombone, noise maker, elektronica)
Serge Verstockt, drie (voor klarinet, cello, synthesizer, percussie, elektronica)

compositions by Iannis Kiriakides, Dmitri Kourliandski, Serge Verstockt 
directed by Jaan Bossier
with Jaan Bossier (director/clarinet), Arne Deforce (cello), Lode Leire (double bass), Thomas Moore (trombone), Yutaka Oya (piano/synth), Sabine Uytterhoeven (clarinet/bass clarinet), Sabine Warnier (flute), Kris Delacourt (noise maker), Maarten Buyl, Kevin Strauwen, Serge Verstockt (electronics), Marcel Andriessen, Bart de Vrees, Marijn Korff de Gidts, Lester Rodriguez Gomez, Elyssa Shalla, Fedor Teunisse (percussion)