infini
Opgelet: deze voorstelling is afgelast om de verspreiding van het nieuwe coronavirus tegen te gaan.
‘…What would happen if, rather than reaching a goal, an end, a measure, a cyclical rhythm, dancers were counting the way one does when falling asleep, or dying, the way one looks at the stars extinguished by light pollution?… What would be the number if it were to mark abandonment, passage, an infinite metamorphosis?...’ – BORIS CHARMATZ
Al eeuwenlang tellen dansers hun stappen tot 4, 6 of 8. Tegenwoordig gebeurt dat vaak op nog complexere manieren. Maar wat als dansers tellen tot oneindig? Oneindigheid als concept brengt ons in contact met wat er buiten onszelf bestaat. Het podium is een plek die deze transcendentie mogelijk kan maken. Want hoewel lichamen eindig lijken, gaat beweging vooral om potentieel.
Voor infini nemen Boris Charmatz en vijf dansers de alomtegenwoordigheid van cijfers als vertrekpunt. ‘Ik heb altijd een hekel gehad aan tellen tijdens het dansen. Ik laat mijn geest liever wegdwalen. In dit stuk tellen, spreken en zingen we om te dansen, maar vooral: om nog beter kunnen dwalen.’ In een wereld die meer en meer slaaf is van algoritmes, biedt Charmatz een moment van oneindigheid.
• Danser en choreograaf Boris Charmatz is een van de sleutelfiguren van de hedendaagse dans in Frankrijk, maar ook in ons land. In 2009 nam hij de leiding over van het Centre chorégraphique national in Rennes, en doopte het om tot Musée de la danse. Sinds À-bras-le-corps in 1998, is hij regelmatig te gast in het Kaaitheater. Voorstellingen als Aatt enen tionon, Flip Book en – tijdens Performatik13 – brouillon lieten grote indruk na.
choreography Boris Charmatz | interpretation Régis Badel, Boris Charmatz, Raphaëlle Delaunay, Maud le Pladec, Solène Wachter, Fabrice Mazliah | assistant Magali Caillet-Gajan | lights Yves Godin | sound Olivier Renouf | costume design Jean-Paul Lespagnard | vocal training Dalila Khatir | general stage manager Fabrice Le Fur | production direction Martina Hochmuth, Hélène Joly | thanks to Sandra Neuveut, Amélie-Anne Chapelain, Esther Ferrer | production Terrain | supported by the Fondation d’entreprise Hermès within the framework of the New Settings Program | co-production Musée de la danse / CCNRB, Charleroi danse, Sadler’s Wells London, Théâtre de la Ville & Festival d’Automne à Paris, Athens & Epidaurus Festival, Théâtre Nanterre Amandiers, PACT Zollverein Essen, Théâtre National de Bretagne, Festival Montpellier Danse 2019, Bonlieu Scène Nationale Annecy, Kampnagel-Hambourg Terrain is subsidized by the Ministry of Culture – Direction Générale de la Création Artistique and settled in the Région Hauts-de-France. In the framework of this settlement, the Company is associated to Opéra de Lille, Phénix scène nationale de Valenciennes & Maison de la Culture Amiens | Boris Charmatz is accompanied artist of Charleroi danse
Wil je jouw beleving delen? Welkom bij LET’S TALK (ABOUT DANCE)! Een moderator reikt jou en een kleine groep toeschouwers kapstokken aan om je kijk op dans te delen. Wat heb je gezien en wat betekende dat voor jou?
> 27/3, na de voorstelling, in het Kaaicafé, in het Engels