The Cadela Força Trilogy
Chapter 1 – The Bride and the Goodnight Cinderella
Ken je vrouwen die, lang nadat ze een verkrachting hebben overleefd, je in vertrouwen hebben genomen over hun misbruik? Wat hebben ze je verteld? En wat herinneren ze zich? Ken je Pippa Bacca, de Italiaanse kunstenares die werd verkracht en vermoord tijdens haar tournee?
Carolina Bianchi werkt aan de hand van verkrachtingsverhalen en put daarbij ook uit de kunst – en literatuurgeschiedenis. In een theatertaal die balanceert van lecture performance tot beeldend ensembletheater brengt Bianchi deze ervaringen en verhalen tot leven. Het resultaat bevindt zich tussen herinnering en droom, tussen verbeelding en een tastbare realiteit. Ze engageert zich fysiek, door zich bloot te stellen aan de invloed van een verkrachtingsdrankje (in Brazilië bekend als Boa Noite Cinderela of Goodnight Cinderella).
Als geheugenloos lichaam wordt ze een personage temidden van de scènes waarin de spelers van haar collectief aan de slag gaan met materiaal uit onder andere Roberto Bolano’s meesterwerk 2666. Een beklijvende performance, een poging aanwijzingen te vinden voor wat zo moeilijk te benoemen is, een ode aan de herinnering die onvolledig is.
• Carolina Bianchi is een Braziliaanse theaterregisseur, toneelschrijver en performer. Sinds haar afstuderen aan de masteropleiding DAS Theatre woont ze in Amsterdam, maar blijft ze werken met haar collectief Cara de Cavalo ("het gezicht van het paard"). Ze vermengt literaire, plastische en cinematografische referenties in haar werk, dat zich tussen theater, performance en dans bevindt. Haar onderzoek behandelt kwesties als gender in crisis, seksueel geweld en kunstgeschiedenis.
conception, text, dramaturgy and direction Carolina Bianchi | dramaturgy & partnership in Research Process Carolina Medonça | cast Black Yva, Carolina Bianchi, Chico Lima, Fernanda Libman, Joana Ferraz, José Artur Campos, Larissa Ballarotti, Marina Matheus & Rafael Limongelli | technical direction, sound design & original music Miguel Caldas | set design and art Luisa Callegari | light design João Rios | videos and screenings Montserrat Fonseca Llach | karaoke video Thany Sanches | costumes Tomás Decina, Luisa Callegari, Carolina Bianchi | art assistant & general artistic collaboration Tomás Decina | dialogue on theory and dramaturgy Silvia Bottiroli* | translation to English and revision Luisa Dalgalarrondo, Marina Matheus, Joana Ferraz & Larissa Ballarotti | translation to French (subtitles) Thomas Resendes | collaborations in body and voice training Pat Fudyda, Yantó | car construction Xavier Rhame, Lionel Petit, Philippe Bercot, Mathieu Audejean, Pierre Dumas, Miguel Caldas, Luisa Callegari, João Rios | stage manager & production support Anacris Medina | production direction & tour manager Carla Estefan | international management & diffusion Metro Gestão | cultural production Carolina Bianchi & Cara De Cavalo & Metro Gestão | cultural coproduction Festival D’Avignon, KVS, Le Maillon, Théâtre De Strasbourg – Scène Européenne & Frascati Producties Amsterdam | residency to finalize the piece & set construction La Fabrica, Festival D’Avignon | residencies Frascati Theater, Das Theatre (Amsterdam), Festival Próximamente/KVS (Brussels), Festival 21 Voltz/ Central Elétrica (Porto), Pride Festival (Belgrade), Greta Galpão (São Paulo) & Espaço Desterro (Rio De Janeiro) | with the support of Ammodo, Das Theatre Master Program, 3 Package Deal From The Amsterdams Fonds Voor De Kunst/ Coatilion: Das Theatre, Ndsm & Over ‘t Ij Festival & Kaaitheater
*The text of this creation was also co-constructed through many conversations and from writings by many authors. We would like to highlight the collaboration with actress Blackyva, and specifically her input for the text in the second part of the play; an extract from Renan Marcondes and his text 'Foto Fantasma e os presentes da performance'; Nathalie Léger and her book 'The White Dress'; Roberto Bolaño's bibliography; the writings of Saidiya Hartman and the work of anthropologist Rita Laura Segato.
Heel expliciete content rond verkrachting, femicide en geforceerd druggebruik
KVS en Kaaitheater willen iedereen een boeiende en veilige omgeving bieden. Theater lokt soms verrassing uit, maar niet elke verrassing is even welkom bij iedereen. In deze creatie komen thema’s als verkrachting, femicide en geforceerd druggebruik aan bod. Er zal een persoon onder invloed naakt te zien zijn op het podium. Alles wat je te zien krijgt, gebeurt met volledige instemming van Carolina Bianchi, die haar crew voor 100% vertrouwt. Voel je je hier evenwel niet comfortabel hierbij, dan mag je te allen tijde de ruimte verlaten.
Presented by Kaaitheater x KVS