ma di wo do vr za zo
 
 
 
 
 
 
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
9
 
10
 
11
 
 
 
14
 
15
 
16
 
 
 
19
 
20
 
21
 
22
 
23
 
24
 
25
 
26
 
27
 
28
 
29
 
30
 
31
 
 
 
 
 
 

EXÓTICA

dans
01—03.06.2023

Heel wat dansers van kleur en choreografen met uiteenlopende culturele achtergronden kenden groot succes in het Europa van het begin van de 20e eeuw. Toch zijn ze intussen vergeten. Hun stemmen zijn verstomd omdat ze niet in de westerse canon pasten of omdat ze de (monocultureel gedefinieerde) Europese natiestaten niet vertegenwoordigden. Met EXÓTICA blaast choreografe Amanda Piña hun werk nieuw leven in. 

La Sarabia, (1878-1988), Nyota Inyoka, (1896-1971), François (Féral) Benga (1906-1957) en Leila Bederkhan (1903-1986) zijn stuk voor stuk dansers en choreografen die ooit door Europa tourden. Wat voor werk maakten deze dansers van kleur en choreografen destijds? Hoe kunnen we hun werk vandaag begrijpen? Welke contextuele elementen blijven vandaag nog doorwerken?  

EXÓTICA is een opzwepend ritueel. Het is een ware seance waarbij dansers verschijnen als voorouders, als queer en femmes of colour van vroeger en nu. Op die manier gaan ze de dialoog aan met het publiek. Ze reenacten, bezweren, celebreren en voeren uitdrijvingen uit.  

Amanda Piña is een Chileens-Mexicaanse kunstenares die in Wenen en in Mexico City leeft. Ze is een erg veelzijdig kunstenaar  wier werk cirkelt rond de politieke en sociale aspecten van beweging, inheemse vormen van kennis en praktijken die de wereld vormgeven. Ook de ‘kolonisering  van de kunsten’ komt aan bod in haar werk. Tot haar artistieke tools behoren: dans- en choreografisch onderzoek, het creëren en cureren van performances, de ontwikkeling van educatieve kaders en het schrijven en redigeren van publicaties over wat zij ‘Bedreigde Menselijke Bewegingspraktijken’ noemt. Piña’s werk valt te situeren binnen de context van podiumkunsten en visuele kunsten. In mei was Amanda Piña co-host tijdens de 'Less-than-human' lezing binnen de ‘More-than-Human-Encounters’ reeks.  

presented by Kaaitheater x Kunstenfestivaldesarts Kaaitheater x Théâtre Royal des Galeries

artistic direction Amanda Piña | with and by Ángela Muñoz Martínez, André Bared Kabangu Bakambay, Venuri Perera, iSaAc Espinoza Hidrobo, Amanda Piña | dramaturgy Nicole Haitzinger | integral design Michiel Jimenez | stage set and scenography Forêt Asiatique (1921) by Albert Dubosq, reproduced by Decoratelier Jozef Wouters as part of Amanda Piña's contribution to Infini #18 (2022) | technical direction Santiago Doljanin | light assistance in Brussels Krispijn Schuyesmans | music Ángela Muñoz Martínez, Zevra | lyrics Amanda Piña | singing Venuri Perera, Angela Muñoz Martínez, André Bared Kabangu Bakambay, iSaAc Espinoza Hidrobo, Amanda Piña | live music Ángela Muñoz and performers | sound design Dominik Traun | costumes Federico Protto | director’s assistant Pierre-Louis Kerbart | video documentation CIRCA | production and distribution neon lobster/Giulia Messia & Katharina Wallisch | production Amanda Piña/Fortuna | coproduction Kunstenfestivaldesarts, Holland Festival, Festival d’Automne à Paris, Tanzquartier Wien, PACT Zollverein, DDD-Festival Dias da Dança, La Bâtie-Festival de Genève, NEXT Festival | supported by De Singel, KWP Kunstenwerkplaats, wpZimmer | thanks to Stadsschouwburg Kortrijk, Showtex, NTGent workshops, Bruno Forment, FWF funded project Border Dancing Across Time P-31958, Christina Gillinger-Correa Vivar (archival research), Rolando Vázquez (decolonial theory/interview) | funded by the Cultural Department of the City of Vienna, Arts and Culture Division of the Federal Chancellery of Austria | performances in Brussels with the support of Österreichisches Kulturforum in Brussels

DUUR: 80 min.
TALEN: Engels — srt. Nederlands Frans
WORLD PREMIERE

€ 30/25/22/16/10

nagesprek

Op 2/06 is er een nagesprek na de voorstelling.

30€
25€
22€
16€
10€