Grensgeval
De kapitalistische samenleving in therapie
Nobelprijswinnares Elfriede Jelinek schreef in 2013 Die Schutzbefohlenen als reactie op het steeds schrijnender wordende vluchtelingenprobleem in Europa. Voor Jelinek is de vluchteling bij uitstek de figuur om de situatie van het hedendaagse Europa door te lichten en de discussie te voeren over normen en waarden, de plek van religie en de verantwoordelijkheid van de politiek. Verwijzend naar het klassieke stuk De Smekelingen van Aeschylus geeft zij de asielzoekers een stem en legt ze met haar scherpe pen genadeloos het cynisme en latente racisme in de Europese politiek bloot.
Haar tekst is meer dan profetisch te noemen: alle beelden die intussen op ons netvlies staan gebrand – van aangespoelde kinderlijkjes tot lugubere koelwagens – brengt ze jaren voor de feiten haarscherp tot leven. Het hoofdpersonage van Jelineks stukken lijkt de taal zelf te zijn. Ze is minder geïnteresseerd in de klassieke dialoog, eerder in koorteksten en bodeberichten die ze in de Griekse tragedie terugvindt. Het perspectief is meestal dat van de vluchteling, maar soms ook dat van de bange blanke Europeaan. Het is alsof Jelinek de kapitalistische samenleving op de therapiesofa legt en gewoon laat spreken. Tegenover haar woordenstroom plaats Guy Cassiers niet alleen beelden, maar ook een groep dansers in een choreografie van Maud Le Pladec.
• Regisseur Guy Cassiers van het Antwerpse Toneelhuis zet zich aan een tweeluik over de migratieproblematiek. Volgend seizoen zie je Het kleine meisje van meneer Linh, naar de poëtisch-ingetogen roman van Philippe Claudel.
Guy Cassiers zet tanden in Elfriede Jelinek. - De Morgen
Gedicht, gebed, aanklacht en klaagzang. Grensgeval is universeel en tijdloos kunstwerk. - de Volkskrant
'Eigenlijk doen we geen ruk' - Abke Haring in De Morgen
regie Guy Cassiers | tekst naar Die Schutzbefohlenen van Elfriede Jelinek | vertaling Tom Kleijn | dramaturgie Dina Dooreman/Erwin Jans | met Abke Haring/Sanne Samina Hanssen, Katelijne Damen, Han Kerckhoffs | dansers Samuel Baidoo, Machias Bosschaerts, Pieter Desmet, Sarah Fife, Berta Fornell Serrat, Julia Godina Llorens, Aki Iwamoto, Daan Jaarsveld, Levente Lukacs, Hernan Manchebo Marnez, Alexa Moya Panksep, Marcus Alexander Roydes, Meike Stevens, Pauline Van Nuffel, Sandrine Wouters, Bianca Zueneli | choreografie Maud Le Pladec | scenografie & kostuumontwerp Tim Van Steenbergen | video-ontwerp Frederik Jassogne (Hangaar) | geluidsontwerp Diederik De Cock | lichtontwerp Fabiana Piccioli | productie Toneelhuis | co-productie Le Phénix, Scène nationale de Valenciennes (FR), CCNO ‐ Centre Chorégraphique National d’Orléans (FR), La Filature ‐ Scène nationale de Mulhouse (FR), Festival d'Avignon (FR), CDN Orléans (FR), Scène nationale d'Orléans (FR) | in samenwerking met Bachelor dans Koninklijk Conservatorium Antwerpen AP Hogeschool, CNSMD Lyon
Op vrijdag 2 juni bieden we een audiodescriptie aan voor personen met een visuele beperking.
Meer informatie op www.kaaitheater.be/ad