The Ventriloquists Convention
Een samenscholing van buiksprekers
Buiksprekers en hun poppen wekken een dubbel gevoel op. Kijk maar naar films als The Great Gabbo van James Cruze, The Unholy Three van Tod Browning of Magic van Richard Attenborough. Gisèle Vienne speelt gretig in op dat gevoel. Een etiket plakken op haar werk is onmogelijk. Als choreograaf, scenograaf, kunstenaar en marionettenspeler schetst ze bezwerende droomwerelden, waar woorden nauwelijks of niet aan te pas komen.
In deze nieuwe productie wordt er wel degelijk gepraat – door wie is minder duidelijk. Vienne ensceneert een fictieve reconstructie van de grootste samenkomst van buiksprekers, jaarlijks in Kentucky. Je hoort gesprekken tussen de poppen onderling en tussen hun buiksprekers. Een lichaamloze stem mengt zich in de discussies. De achterdocht van de buitenwereld speelt hierbij een centrale rol. Een polyfonie van een dertigtal stemmen, opgevoerd door negen marionettenspelers en hun poppen, trekt je mee in een kluwen van complexe psychologieën.
• De Frans-Oostenrijkse Gisèle Vienne werkt sinds 2004 regelmatig samen met de Amerikaanse schrijver Dennis Cooper. Ze was eerder in het Kaaitheater te zien met This is how you will disappear (2012) en The Pyre (2013).
#toughtheatre #tableauvivant #international
concept, direction and scenography Gisèle Vienne | text Dennis Cooper, in collaboration with the performers | music KTL (Stephen O’Malley, Peter Rehberg) | light Patrick Riou | performed and created in collaboration with Jonathan Capdevielle, Kerstin Daley-Baradel, Uta Gebert & Vincent Göhre and the performers of Puppentheater Halle: Nils Dreschke, Sebastian Fortak, Lars Frank, Ines Heinrich-Frank, Katharina Kummer | accessories, scenography and costumes Gisèle Vienne, in collaboration with Angela Baumgart | stage and scenography assistant Yana Zschiedrich| stage assistant on tour Anne Mousselet | puppets conception Gisèle Vienne | puppets making Hagen Tilp | make up and wigs for Jonathan Capdevielle Mélanie Gerbeaux | Kerstin Daley-Baradel’s costume designed by José Enrique Oña Selfa | ventriloquy workshops Marcus Geuss, Michel Déjeneffe | technical manager Henryk Drewnlok | light Manager Arnaud Lavisse | thanks to Laure Fernandez, Carena Schlewitt, Vent Haven Museum, Vent Haven Convention, Francesca Spinazzi, Zac Farley, Jean-Paul Vienne, Dorothéa Vienne-Pollak | production Puppentheater Halle, DACM (Halle / Saale & Strasbourg) | coproduction Nanterre-Amandiers – centre dramatique national | Festival d’Automne à Paris | Les Spectacles Vivants - Centre Pompidou | Centre Dramatique National Orléans/Loiret/Centre | Le TJP, Centre Dramatique National d’Alsace - Strasbourg | Le Maillon, Théâtre de Strasbourg - Scène européenne | La Bâtie, Festival de Genève | Internationales Sommerfestival, Kampnagel, Hamburg | Kaserne Basel | Le Parvis, Scène nationale de Tarbes - Pyrénées | Theater Freiburg | Bonlieu, Scène nationale d’Annecy | hTh CDN de Montpellier | Fidena Festival - Bochum | with the support of Kulturstiftung des Bundes | Pro Halle e.V. | Saalesparkasse | FachausschussTanz und Theater Basel - Stadt / Basel – Landschaft | Institut Français in the frame of « Théâtre export » | Bureau Théâtre et Danse - Institut Français d'Allemagne & Association Beaumarchais-SACD Paris in the frame of the help program in production | Cultural Services of the French Embassy New-York. The company is supported by le Ministère de la culture et de la communication – DRAC Alsace, la Région Alsace and la Ville de Strasbourg.
The company is supported by Institut Français for international touring. Gisèle Vienne is associate artist at the Théâtre Nanterre-Amandiers from 2014 and at Parvis, Scène national de Tarbes-Pyrénées since 2012.