ma di wo do vr za zo
 
 
 
 
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
9
 
10
 
11
 
 
 
14
 
 
 
 
18
 
19
 
 
 
22
 
 
24
 
25
 
26
 
27
 
 
 
 
 

Die Weise von Liebe und Tod des Cornets Christoph Rilke

dans
02—06.12.2015

Sprekend dansen, dansend spreken

Rainer Maria Rilke schreef met zijn Lied van Liefde en Dood van Kornet Christoph Rilke een zinnelijke koortsdroom, die tussenruimtes opent tussen proza en poëzie, lied en vertelling, man en vrouw, liefde en dood.

Anne Teresa De Keersmaeker benadert Rilkes poëtische proza als partituur. ‘Hoe belichaam je taal, dans je een verhaal? Hoe kan je vanuit je ademhaling, een van de meest elementaire bewegingspatronen, tot choreografie komen? Wat gebeurt er als je de logica van een tekst confronteert met een daarvan onafhankelijke bewegingslogica? Neem het No-theater: beweging onderlijnt, accentueert of illustreert het verhaal, en toch behoudt ze een eigen logica, een autonome schoonheid, los van de tekst. Tegelijk wil ik de grijswaarden onderzoeken tussen ademen, spreken en zingen, tussen het mannelijke en het vrouwelijke, het lyrische en prozaïsche.’

• In de voorbije 31 jaar heeft Anne Teresa De Keersmaeker samen met haar gezelschap Rosas een indrukwekkende reeks choreografieën gecreëerd. Rosas staat voor het pure schrijven met bewegingen in ruimte en tijd. De relatie tussen beweging en muziek staat centraal. Daarnaast werd in verschillende producties de verhouding tussen dans en tekst onderzocht: spreken wordt dansen.

#bignames #matinee

 

 

By Anne Teresa De Keersmaeker | With Anne Teresa De Keersmaeker, Michaël Pomero | Text Die Weise von Liebe und Tod des Cornets Christoph Rilke, Rainer Maria Rilke | Music Opera per flauto, Salvatore Sciarrino | Live performance Chryssi Dimitriou | Artistic assistant Femke Gyselinck | Sound Alban Moraud | Production Rosas | Co-production De Munt / La Monnaie (Brussels), Ruhrtriennale, Concertgebouw Brugge, le théâtre de Gennevilliers avec le Festival d'Automne à Paris, Sadler’s Wells (London), Les Théâtres de la Ville de Luxembourg | Special thanks to Floor Keersmaekers | Supported by the Flemish Community