ma di wo do vr za zo
 
 
 
 
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
9
 
10
 
11
 
 
 
14
 
 
 
 
18
 
19
 
 
 
22
 
 
24
 
25
 
26
 
27
 
 
 
 
 

Hate Radio

theater
25—27.09.2014

Het onbegrijpelijke

In 2006 zou de Zwitserse regisseur Milo Rau een voorstelling maken over de genocide in Rwanda. Een half jaar lang deed hij intensieve research en schreef hij tientallen aanzetten, maar uiteindelijk annuleerde hij de productie: het leek hem ondoenbaar om het onbegrijpelijke in een voorstelling te vatten.

Pas in 2010, toen hij zijn film The Last Days of the Ceausescu's afwerkte, zag hij een manier om het Rwandese drama te behandelen: zoals de kamer waarin de Ceausescus werden terechtgesteld een allegorie werd voor de val van het communisme, zo zou de studio van haatradio Mille Collines de plek worden van waaruit de waarheid over de genocide kon worden verteld.

Op basis van echte uitzendingen van toen en authentieke getuigenissen, brengt Milo Rau de geschiedenis héél dichtbij.

• Met zijn International Institute of Political Murder (IIPM) maakt Milo Rau films en theatervoorstellingen die kunst, geschiedenis en politiek mengen. Zijn werk was eerder te zien in de Beursschouwburg, het Kunstenfestivaldesarts en het festival van Avignon. Hate Radio werd in een vijftiental landen gespeeld en er is een tv-documentaire over de productie gemaakt.
 

‘Niet eerder voelde ik de geschiedenis zo dichtbij komen (…). Mocht je ooit de kans hebben naar een van Milo Rau's voorstellingen te gaan: ik raad het van harte aan.’ – De Correspondent

‘In mijn stuk Hate Radio, over de genocide in Rwanda, staat de jonge blanke van Radio Mille Collines centraal. Die man gedroeg zich haatdragender, meer “hutu” dan de hutu’s zelf. Na zijn gevangenisstraf ontpopte hij zich tot een ultrasalafist. Ook nu weer was hij een radicalere moslim dan welke moslim ook. Alsof hij telkens een rol speelde, bedacht ik me. Ik ontdekte dat het er bij die Syriëstrijders precies zo aan toegaat. Als ze op drie maanden radicaliseren, leren ze een “rol” aan.’ – Milo Rau in De Morgen, 27 maart 2014.

text & direction Milo Rau | dramaturgy & conceptual management Jens Dietrich | set & costume design Anton Lukas | video Marcel Bächtiger | sound Jens Baudisch | cast (Live) Afazali Dewaele, Sébastien Foucault, Diogène Ntarindwa, Bwanga Pilipili; (Video) Estelle Marion, Nancy Nkusi | assistant director Mascha Euchner-Martinez | production management & dramaturgy Milena Kipfmüller | public relations Yven Augustin | scientific collaboration Eva-Maria Bertschy | corporate design Nina Wolters | web design Jonas Weissbrodt | academic counselling Marie-Soleil Frère, Assumpta Mugiraneza & Simone Schlindwein | casting Brussels/Geneva Sebastiâo Tadzio | casting Kigali Didacienne Nibagwire | production The International Institute of Political Murder - IIPM Berlin/Zürich with Migros-Kulturprozent Schweiz, Kunsthaus Bregenz, Hebbel am Ufer (HAU) Berlin, Schlachthaus Theater Bern, Beursschouwburg Brussel, migros museum für gegenwartskunst Zürich, Kaserne Basel, Südpol Luzern, Verbrecher Verlag Berlin, Kigali Genocide Memorial Centre and Ishyo Arts Centre Kigali | support Hauptstadtkulturfonds (HKF), Migros-Kulturprozent Schweiz, Pro Helvetia - Schweizer Kultur-stiftung, Kulturelles.bl (Basel), Bildungs- und Kulturdepartement des Kantons Luzern, Amt für Kultur St. Gallen, Ernst Göhner Stiftung, Stanley Thomas Johnson Stiftung, Alfred Toepfer Stiftung F. V. S., GGG Basel, Goethe- Institut Brussel, Goethe-Institut Johannesburg, Brussels Airlines, Spacial Solutions, Commission Nationale de Lutte contre le Génocide (CNLG), Deutscher Entwicklungsdienst (DED), Contact FM Kigali, IBUKA Rwanda (Dachorganisation der Opferverbände des Genozids in Ruanda) and the Hochschule der Künste Bern (HKB), Friede Springer Stiftung.

a House on fire co-production; with the support of the culture programme of the European Union
with the support of VISITBRUSSELS and the Brussels-Capital Region

HOUSE ON FIRE
Presented by
Kaaitheater HOF – House on Fire