ma di wo do vr za zo
 
 
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
9
 
10
 
11
 
12
 
13
 
14
 
15
 
16
 
17
 
18
 
19
 
20
 
21
 
22
 
23
 
24
 
25
 
26
 
27
 
28
 
29
 
30
 
31
 
 
 

De Grote Oorlog - voorstelling geannuleerd

theater
14—15.01.2015

Beide voorstellingen zijn geannuleerd wegens planningsproblemen.
Wie tickets kocht, krijgt deze uiteraard terugbetaald.

Brieven van soldaten

De grote oorlog van Hotel Modern speelt dan wel in een theaterzaal, maar je waant je op een miniatuurfilmset. De landschappen van het westelijk front worden er in het klein nagebouwd met zaagsel, roestige spijkers, potgrond, peterselie en andere ‘props’ die gebruikt worden voor het creëren van ‘special effects’. De beelden worden gefilmd en levensgroot geprojecteerd. Componist Arthur Sauer zorgt live voor de ‘bruitage’ en de soundtrack bij de beklijvende beelden. De teksten zijn gebaseerd op authentieke getuigenissen en brieven van soldaten, over heel gewone, soms intieme of onthutsende dingen uit het leven aan het front.

• Het Rotterdamse theater Hotel Modern was in 2008 te gast in het Kaaitheater, o.a. met KAMP, een indrukwekkende en integere voorstelling over de Holocaust. De groep versmelt beeldende kunst, poppenspel, muziek, film en performance in beeldende voorstellingen. De Grote Oorlog staat al ruim tien jaar op hun repertoire en speelde o.a. in Duitsland, Engeland, Frankrijk, China, Rusland, Singapore, de VS en Canada. De voorstelling won diverse prijzen en werd in 2002 verfilmd door ARTE.

 

‘Het wonder is dat de stap van animatie naar realiteit gaandeweg geringer wordt. (...) Het is net echt. Het is kunst, vorm. Fictie zelfs. Mosterdgas ruist als het afstrijken van een lucifer. Het is de enig juiste stijl om het onvoorstelbare draaglijk te maken. (...) Deze voorstelling, die stil maakt, doet een ongekend beroep op de verbeelding.’ – NRC Handelsblad, 2001

'Live animatie', zo noemen de theatermakers van Hotel Modern hun manier van verbeelden. Als kinderen die met soldaatjes spelen zijn ze in de weer met miniatuurtanks en geüniformeerde poppetjes. (...) Met een (vinger)camera worden de taferelen die zich op dit minislagveld ontrollen, uitvergroot tot een oorlogsfilm van formaat. – de Volkskrant, 2001

concept Herman Helle, Arthur Sauer | beeld, decors, special effects Herman Helle | geluidsconcept en live gerauschmacher Arthur Sauer | scenario en spel Pauline Kalker, Arlène Hoornweg, Herman Helle | verhaalontwikkeling, montage, eindregie Pauline Kalker | brieven en teksten soldaat Prospert Eyssautier, Max Beckmann, Erich Maria Remarque e.a. | techniek Joris van Oosterhout met dank aan Edwin van Steenbergen | modelleerwerk hoofden veteranen en stervend paard Cathrin Boer

A House on Fire co-production; with the support of the Culture Programme of the European Union