This Is How You Will Disappear
Met This is how you will disappear lijkt de Franse
theatermaakster Gisèle Vienne het werk van David Lynch, Alain
Robbe-Grillet of Lewis Carroll ten tonele te voeren. Ze begeeft zich op
de grens tussen droom en realiteit, tussen schijn en werkelijkheid.
Niets is wat het lijkt, alles barst van de symboliek.
De scène is omgebouwd tot een mystiek woud van hoge bomen,
ondoordringbare slierten mist waartussen echte roofvogels vliegen en
drie figuren de confrontatie met elkaar aangaan. Het zijn drie
archetypen van de schoonheidsidealen uit de popcultuur: de tirannieke
trainer staat voor discipline en autoriteit, een jonge atlete
vertegenwoordigt de fysieke schoonheid en de hippe rockster
symboliseert al enigszins het verval, zoals we het kennen van Kurt
Cobain of van Goethes Werther.
‘Met haar prachtige beelden vol spanning en suspense… komt Viennes benadering dicht bij die van filmregisseur David Lynch.’
TM theatertijdschrift
Vienne onderzoekt het esthetische en de schoonheid, maar komt daarbij
onvermijdelijk ook uit bij chaos, wanorde en de duistere kant van het
bos. Zich baserend op Nietzsches filosofie, schippert ze tussen de
bevlogen Dionysische luister en de orde en perfectie van de Apollinische
schoonheid.
Gisèle Vienne studeerde filosofie en voltooide nadien een opleiding aan
de Ecole Supérieure Nationale des Arts de la Marionnette. Zij is
werkzaam als choreografe, regisseur en beeldend kunstenaar. This is how you will disappear was een succes op het festival van Avignon en werd ook in Nederland enthousiast onthaald
Op dinsdag 7/02 herneemt de Beursschouwburg Jerk van Gisèle Vienne. Het is de fictieve reconstructie van de misdaden van een Amerikaanse serial killer. Vienne gebruikt hier de vorm van het marionettentheater om de gruwel te vatten in een voorstelling die donker maar ook poëtisch en grappig is. Jerk is een synthese van drie eerdere producties die Vienne maakte met de Amerikaanse auteur Dennis Cooper.
concept, direction, choreography & scenography Gisèle Vienne l performed by and created in collaboration with Jonathan Capdevielle, Margrét Sara Gudjónsdóttir & Jonathan Schatz l music written & performed by Stephen O’Malley & Peter Rehberg l text and song lyrics Dennis Cooper l light Patrick Riou l fog sculpture Fujiko Nakaya l video Shiro Takatani l production-administration Bureau Cassiopée l executive producer DACM with the collaboration of the Quartz-Scène nationale de Brest l co-production
Festival d’Avignon, Le Quartz-Scène nationale de Brest, Festival/Tokyo,
Steep Slope, Studio-Yokohama, steirischer herbst-Graz, Comédie de
Caen-Centre Dramatique National de Normandie, Centre Dramatique National
Orléans/Loiret/Centre, Kyoto Experiment Festival avec le soutien de
Saison Foundation & EU Japan Fest, BIT Teatergarasjen-Bergen, Göteborg Dans
& Teater Festival, Kampnagel-Hamburg, The National Theatre-Oslo,
Centre Chorégraphique National de Franche-Comté à Belfort, dans le cadre
de l’accueil studio, Centre Chorégraphique National de Grenoble, dans
le cadre de l’accueil studio, résidence-association ArtZoyd, Le Phénix
Scène nationale Valenciennes | tour in Belgium with the support of Institut Français