The Black Lamb
Documentairemaakster en kunstenaar Els Dietvorst verhuisde onlangs van Brussel naar Ierland. Vanuit een schapenboerderij in Duncormick werkt ze aan een filmproject waarvan men de vorderingen kan volgen op haar website. Het project borduurt verder op de vaak anti-utopische thema’s uit haar eerdere filmwerk: sociaal-maatschappelijk conflict en het gevecht dat het leven vergt. Ze vertrekt opnieuw bij haar fascinatie voor outsiders - mensen die hun leven radicaal omgooien en in de periferie belanden. Voor The Black Lamb volgt Dietvorst enkele van haar buren in hun dagelijks werk en (over)leven. Ze schetst een beeld van de huidige condition humaine in Ierland maar ook van mens en natuur in de 21ste eeuw. Tijdens Burning Ice # 5 toont ze de website-in-progress.
Els Dietvorst leeft en werkt in DUNCORMICK (IRL). Als kunstenaar richt ze zich in de eerste plaats op thema’s als communicatie, interactie en maatschappelijke conflicten. Vaak grijpt ze daarbij terug naar anti-utopische thema’s als de outsider en de condition humaine. In haar langlopende videoprojecten en documentaires gaat ze aan het werk in non-plaatsen en locaties die sociaal onder vuur liggen, steeds in overleg met de mensen die deze plekken bewonen of er tijdelijk gebruik van maken.
Naast film, maakt Els Dietvorst tevens gebruik van media als tekenen, schrijven en sculptuur.
Haar recente projecten zijn: ‘ACM’(2008-2010), The Return of the Swallows (2000-2006), Song for a Price of a Goat (2002-2004), King’s Children (2002-2004). Van 2000 tot 2010 was zij artistiek coördinator van Firefly, een werkplaats voor en door kunstenaars. Ze werkt steeds samen met vaste partners zowel in binnen- als buitenland (Kunstenfestivaldesarts, Argos, Kaaitheater, MUHKA, Witte de With).
In 2009 was zij samen met Dirk Braeckman curator van het tweejaarlijkse Timefestival. Op het archiefgedeelte van www.fireflyprojects.be vind je meer uitleg over de gerealiseerde projecten, de site is volop in verwerking en wordt binnenkort geactualiseerd.
‘…In a way, she could be thought of as a daughter of Joseph Beuys and his concept of “social democracy”. Like Beuys, Els is interested in art as a social process, one that engages the viewer/participant with their environment and the politics of everyday life. Her work stands outside the art establishment. She is not interested in being an art star and making collectable objects. Rather she is interested in communication, in making art that connects individuals and instigates conversation, that acts critically and serves society. ’ – Susan Canning.