now h e r e
ga even zitten, leun achterover. leun naar voren. open, sluit je ogen. herhaal. ontspan jezelf. 4 dansers, 4 luidsprekers, nu eens op de scène, dan niet. verborgen maar niet verscholen. een afwezig element duwt het hier en nu vooruit in een voortdurend modulerend heden. wat je niet ziet, is actief en concreet. wat je ziet is resonantie en reflectie, kopies zonder originelen. now h e r e is n o w here.
...il serait impossible, par exemple, de définir l'être comme une présence - puisque l'absence dévoile aussi l'être, puisque ne pas être la, c'est encore être.
J.-P. Sartre, L'Être et le Néant
I saw that, of the two natures that contended in the field of my consciousness, even if I could rightly be said to be either, it was only because I was radically both.
Robert Louis Stevenson, Strange Case of Dr Jekyll and Mr Hyde
Twee jaar na de première van Objects in mirror are closer than they appear brengt Salva Sanchis hetzelfde creatieve team terug samen voor zijn nieuwe voorstelling getiteld now h e r e.
Cognitieve neurologie en verwante studiedomeinen herdefiniëren voortdurend de rol van perceptie in ons begrip van de realiteit. Tegelijkertijd vertelt theoretische fysica ons dat we niet alleen uiteenlopende resultaten krijgen als we het universum op verschillende manieren bekijken maar dat we de fysieke realiteit zelf beïnvloeden door onze waarneming. Dit voortdurend hervormen van ons begrip van het universum en onze rol daarin was een bron van inspiratie en een vertrekpunt voor dit project. Het eindpunt is een dansvoorstelling. En dat vormt op zich opnieuw een vertrekpunt.
now h e r e is een danskwartet op een originele compositie van Peter Lenaerts met als centraal thema het idee van de afwezigheid. In het spanningsveld tussen het verborgene en het zichtbare, is de dans veeleer gebaseerd op reacties dan op acties. Maar in plaats van dat we alleen maar imperfecte kopies zien in de bewegingen, krijgen de zichtbare bewegingen een grotere realiteit omdat ze het gevolg zijn van bestaande maar niet aanwezige bewegingen. Uiteindelijk bestaat de beweging omwille van datgene waaraan gerefereerd wordt. Zoals in Plato’s mythe van de grot, zien we misschien wel schaduwen, maar deze schaduwen worden onze realiteit.
De muziek werd gecreëerd volgens een gelijkaardig proces. Peter Lenaerts vroeg 4 muzikanten apart te reageren op een aantal originele composities. Deze opnames werden gesynchroniseerd en de originele composities werden weggenomen. Uit het overblijvend materiaal creëerde Peter een nieuwe compositie. Zoals in de dans verbindt het afwezige, gemeenschappelijke element de muziek tot een onafhankelijk object. Afwezigheid genereert aanwezigheid.
De dialoog tussen muziek en dans resulteert in een abstracte compositie met een breed gamma aan dynamiek en een onbeperkt vocabularium. De voorstelling is bewust een pure dansvoorstelling met een nauwgezette aandacht voor taal die verschillende manieren van lezen biedt. Door een strikt compositorische benadering te gebruiken voor het organiseren van real-time gegenereerde bewegingen, toont Sanchis ons zijn tot nu toe waarschijnlijk radicaalste maar ook meest genuanceerde werk.
● Salva Sanchis creëert eigen choreografieën sinds 1998. Als danser en choreograaf, heeft hij verschillende keren samengewerkt met Marc Vanrunxt en Anne Teresa De Keersmaeker. Naast zijn nieuwe creatie now h e r e, speelt hij momenteel ook een solo voorstelling in samenwerking met pianist/componist Kris Defoort en een groepsvoorstelling in samenwerking met organist Bernard Foccroulle. Salva is tevens onderzoeksbegeleider en lid van de opleiding PARTS, de hedendaagse dansschool onder leiding van Anne Teresa De Keersmaeker. Salva Sanchis is lid en co-artistiek leider van Kunst/Werk.
choreography Salva Sanchis | dance Tarek Halaby, Salva Sanchis, Manon Santkin, Georgia Vardarou, n.n. | sound/music Peter Lenaerts | production Kunst/Werk (Antwerp)