Empire (Art & Politics)
De Staat als kunstwerk
Walt Disney mag niet het alleenrecht op amusement hebben. Dat is de leuze van het theatercollectief Superamas. Hun theater is licht en complex tegelijkertijd. Vol plezier en verleiding, met een onderlaag van kritiek op de mediale, sociale en politieke realiteit.
Empire (Art & Politics) begint met een gefictionaliseerde reconstructie van een napoleontische veldslag. De slag van Aspern/Essling werd uitgevochten nabij Wenen in 1809 en houdt voor Superamas alle contradicties van de moderniteit in: de overwinning werd opgeëist door de twee strijdende partijen, de Fransen én de Oostenrijkers. De overwinning werd niet behaald op het slagveld maar in de publieke opinie, dank zij de propaganda. Dat is het thema van Empire (Art & Politics): de kunst die het kapitalistische westen ontwikkeld heeft om de politieke realiteit te representeren en te begrijpen.
De Staat kan je niet verbeelden of in beeld brengen maar Superamas zet hem toch maar mooi in zijn blootje en toont hoe hij wordt opgericht, hoe hij werkt en propaganda voert, geweld gebruikt, terrorisme patroneert, zijn honger naar macht stilt, omgaat met vreemdelingen, zichzelf reproduceert en ten slotte doodgaat.
direction & production Superamas | with Roch Baumert, Alix Eynaudi, Davis Freeman, Magda Loitzenbauer, Ariane Loze, Jamal Mataan, Anna Mendelssohn, Diederik Peeters, Faris-Endris Rahoma, Rachid Sayet & Superamas | co-production Kaaitheater, Parc de la Villette (Paris), WorkSpaceBrussels, Buda Kunstencentrum (Kortrijk), Linz 2009 Cultural Capital of Europe (Austria) | in co-operation with Choreographic Center CCL Linz, Centre chorégraphique National de Montpellier, programme hors-séries, CNEAI (Paris), wp zimmer (Antwerp) | support the City of Vienna, the Austrian Ministry of Education, Arts & Culture, the Regional direction of Cultural Affairs of Ile-de-France, the French Ministry of Culture & Communication | sponsored by Le Cru 100% Champagne