Iemand van ons
Een reis door de geschiedenis van Iemand van ons
door Tristero
De oerversie van Iemand van ons werd voor het eerst gepresenteerd tijdens het Brussels Kunstenweekend BRXLBRAVO van 25-27 februari 2005 in de vorm van tekstlezingen. De tekstlezingen vonden plaats in het Nederlands, het Frans en het Engels in het literatuurhuis Passa Porta. De voorstelling ging daarna in première op 22 juni 2005 in kc nOna in Mechelen met in de cast: Kristien De Proost, Youri Dirkx, Iris Van Cauwenbergh, Peter Vandenbempt.
Daarna volgden nog twee versies met telkens een andere cast en een andere tekst: het Franstalige L’un d’entre nous (2011) ism Transquinquennal en de Portugese versie Um de nós (2014) ism Companhia Maior (Lissabon).
Vorig jaar werkten Reinhilde Decleir, Janine Bischops en Kris Smet mee aan de creatie van deze versie die in maart 2020 in première had moeten gaan. Wegens omstandigheden kunnen ze jammer genoeg de voorstellingen niet spelen. Tristero wil hen opnieuw uitdrukkelijk bedanken voor hun enthousiaste medewerking.
Iemand van ons is een theatertekst van Peter Vandenbempt over de politiek, de liefde en onszelf. Het is een strak geconstrueerde tekst in drie delen.
Het eerste deel omvat een 200-tal uitspraken die allemaal beginnen met 'In de politiek...’, allemaal uitspraken over politiek; boutades en clichés - uit gesprekken, uit de kranten en van het internet of de televisie geplukt. De uitspraken lijken - zo opgelijst - enerzijds 'iets waars' over politiek te vertellen, maar blijken al even makkelijk discutabel. De cumul van stellingen illustreert hoe langer hoe meer de complexiteit van het onderwerp 'politiek'.
Het tweede deel bestaat uit evenveel regels die beginnen met 'In de liefde…'. Deze verzameling uitspraken - al even goed gevonden (en verzonnen) cliché's - over de liefde vormt een inhoudelijke schaalverkleining van het eerste deel. Van politiek en maatschappij gaan we nu naar de liefde en relaties. Beide organisatievormen confronteren ons met gelijkaardige problemen. Dat de meeste uitspraken over politiek eveneens gelden voor de liefde, is daar het beste en hilarische bewijs van. Het grote verschil zit in de persoonlijke betrokkenheid.
Via die betrokkenheid komen we uit bij het derde deel. Hier krijgen we een verzameling weetjes, ontboezemingen en persoonlijke geheimen van de vertellers te horen. De schaalverkleining wordt hier doorgezet: via maatschappij en relaties zijn we nu aanbeland bij het individu. Daarom beginnen alle uitspraken van het derde deel met 'Iemand van ons…'.
Om dit derde deel te kunnen schrijven deed Peter Vandenbempt beroep op de spelers. Hij legde hen een reeks intieme vragen voor die ze anoniem, en dus via een anoniem e-mailadres, konden beantwoorden.
Soms vertrekken theatermakers niet van een bestaande tekst, maar knippen ze stukken uit hun samenleving en monteren ze die tot een verrassend geheel. Voor Iemand van ons graaide TRISTERO in de grote bak van de clichés en dwongen ze zichzelf met behulp van anonieme e-mailadressen tot bekentenissen. Het resultaat is een mix van zogenaamde waarheden, die op elkaar in werken, elkaar aantasten of opvreten, en waarin u het banaalste plots interessant kunt vinden.
U neemt dan plaats in de Mega-Cliché-Rollercoaster: een steile klim tot hoog in de politiek, over de toppen en de dalen van de liefde, tot in de diepste persoonlijke geheime putjes van de spelers. U komt terecht in een stortvloed, een spervuur, een misselijkmakende opsomming van uitspraken, definities en toogpraat. Daarin flitst af en toe de mens op: kwetsbaar of sterk, eenzaam of niet, eerlijk en vals tegelijk. – ex-Tristero-lid en dichter Paul Bogaert over Iemand van ons